HOME | NIEUWS | 55 UUR NON-STOP WERKEN AAN SLOOPKLUS STATION ALKMAAR NOORD

55 UUR NON-STOP WERKEN AAN SLOOPKLUS STATION ALKMAAR NOORD

Verbeteren toegankelijkheid negen stations

Gepubliceerd op

Vanaf vrijdagavond 22 uur wordt er 55 uur lang non-stop gewerkt aan de sloop van de stationsgebouwen van station Alkmaar Noord. Dit weekend rijden er vanwege de sloopklus geen treinen tussen Alkmaar en Heerhugowaard. Het station moet wijken voor nieuwbouw, in de zomer van 2021 staat er een modern gebouw met veel glas, naar een ontwerp van architectenbureau Venhoeven CS, dat ook tekende voor het vernieuwde station Alkmaar. Er komen glazen liften om de oversteek van het ene naar het andere perron toegankelijk te maken voor invaliden.

Last

Sloop en nieuwbouw worden uitgevoerd door K. Dekker Bouw & Infra uit Warmenhuizen. Rob van ’t Hoff van van het bouwbedrijf vertelt dat de daadwerkelijke sloop van de stationsgebouwen zich concentreert op de zaterdag. ,,Dit hebben we ingepland van 7 tot 19 uur. We doen dat niet ’s nachts omdat de omgeving er dan teveel last van heeft.’’

,,Zaterdag, op het hoogtepunt van het werk zijn we met zo’n dertig man bezig en staan er drie sloopkranen. In de nachten doen we alle andere werkzaamheden: kabels verleggen, bouwhekken plaatsen en verwijderen. In de nacht van vrijdag op zaterdag stellen we de bovenleiding buiten werking en in de nacht van zondag op maandag schakelen we die weer in.’’

Gestript

De afgelopen weken zijn de te slopen gebouwen al grotendeels gestript. Ze zijn sinds maandag dicht. De koffiekiosk in het noordelijke stationsgebouw is verplaatst naar de fietsenstalling. De voetgangerstunnel is afgesloten. Tot de heropening van het stationsgebouw moeten reizigers omlopen via de fietstunnel van de Schinkelwaard om naar de andere kant van het station te komen.

Kindje

Als Alkmaarder vindt Van ’t Hoff de sloop en nieuwbouw van het station een hele mooie klus. ,,We kleden het kindje nu uit en kleden het straks weer aan.’’ Na de kaalslag komen er tijdelijk drie abri’s op de perrons zodat reizigers beschutting kunnen zoeken als ze op een trein wachten. De bestaande abri op perron 2 blijft er staan.

Het komt enkele malen per jaar voor dat stationsgebouwen worden gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Voorbeelden van kleinere stations die werden vervangen zijn Castricum, Assen en Driebergen-Zeist. Utrecht CS en Rotterdam zijn relatief recente voorbeelden van grote stations die werden vernieuwd.

BRON: Noordhollands Dagblad 

 

PROJECTINFORMATIE

Verbeteren toegankelijkheid negen stations

Bloemendaal, Alkmaar, Heeze, Den Helder, Wolfheze, Arnhem, Tilburg, Haarlem en Driehuis.

Goede bereikbaarheid van de stations voor alle reizigers is voor ProRail heel belangrijk. Toch zijn er in Nederland nog stations die matig toegankelijk zijn voor mindervaliden. K_Dekker is in januari 2018 gestart met het verbeteren van die toegankelijkheid op negen stations in Nederland.

NIEUWSBRIEF

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.