HOME | NIEUWS | BOUWBEDRIJF WINT RACE TEGEN DE KLOK. STATION ALKMAAR NOORD NU AL BIJNA WEGGEVAAGD

BOUWBEDRIJF WINT RACE TEGEN DE KLOK. STATION ALKMAAR NOORD NU AL BIJNA WEGGEVAAGD

Verbeteren toegankelijkheid negen stations

Gepubliceerd op

Er is al bijna niets meer van over. De sloopmachines van bouwbedrijf K Dekker uit Warmenhuizen hebben in een ochtend en een middag tijd station Alkmaar Noord uit 1983 weggevaagd.

Dat moest ook zo snel, want de sloop is een race tegen de klok. In één weekeinde tijd moet de klus geklaard zijn.

,,De tijdsdruk maakt de klus spannend’’, geven projectleider Rick Bleeker en uitvoerder Dick Hendrikse van K Dekker aan. ,,Het moet dit weekeinde gebeuren. Het is een complexe puzzel van tevoren. De eerste plannen worden al twee jaar van te voren gemaakt. Alles moet kloppen. Maandag moeten de treinen gewoon weer rijden.’’

Ruim de tijd nemen voor de klus om het verouderde station te verwijderen is geen optie. ,,Dat kan niet. Dat is te duur. Je hebt te maken met de hele infrastructuur van de inzet van bussen, treinen en mensen. We moeten het doen in deze krapte.’’

De slopers begonnen vanochtend vroeg al.

Als er iets mis gaat, is er wel een probleem. ,,Dat kan eigenlijk niet, dat betekent ‘s nachts extra werken, maar dat is ook maar een paar uur’’, geven de mannen van K Dekker aan. ,,Er zijn wel terugvalscenario’s. En we hebben bijvoorbeeld iets meer kranen op het terrein dan echt nodig is. Die kunnen ingezet kunnen worden als het nodig is. Opschalen kan als het nodig is.’’

Toekomst

Als ze klaar zijn dit weekeinde, wordt er in het najaar een soort tunnel of kuip gegraven onder het oude station. Tot het eind van het jaar zijn er dan vooral werkzaamheden onder de grond.

Als het voorjaar voor de deur staat, volgt er weer een weekeinde met tijdsdruk. Dan wordt in één weekeinde tijd een nieuwe kap geplaatst. Het oude station wordt vervangen met een modern complex met veel glas.

De uitvoerders liggen er niet wakker van, maar stressbestendig zijn is wel onderdeel van het beroep. ,,Het is je werk, maar het is niet voor niets nu al geregeld.’’

Als de kap staat wordt de boel ingericht met onder meer glazen liften die het toegankelijk moeten maken voor mindervaliden. In juni 2021 moet het nieuwe station onthuld worden.

BRON: Noordhollands Dagblad 

 

 

 

PROJECTINFORMATIE

Verbeteren toegankelijkheid negen stations

Bloemendaal, Alkmaar, Heeze, Den Helder, Wolfheze, Arnhem, Tilburg, Haarlem en Driehuis.

Goede bereikbaarheid van de stations voor alle reizigers is voor ProRail heel belangrijk. Toch zijn er in Nederland nog stations die matig toegankelijk zijn voor mindervaliden. K_Dekker is in januari 2018 gestart met het verbeteren van die toegankelijkheid op negen stations in Nederland.

NIEUWSBRIEF

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.