HOME | NIEUWS | INFRA | DRAAGKRACHT BRUGGEN VIJZELSTRAAT GETEST

DRAAGKRACHT BRUGGEN VIJZELSTRAAT GETEST

Vervangen drie (monumentale) bruggen Vijzelstraat

Gepubliceerd op

De kabels staan strak en de gezichten van de werklui gespannen, als een stuk beton van 8 bij 2 meter langzaam loskomt van de pijlers. Behoedzaam laat de machinist het gevaarte van ruim 20 ton naar beneden zakken. Geen moment mag hij zijn aandacht laten verslappen. Tot de kolos met een zachte plof in een schuit op het water landt. En de kabels en de mannen zich weer kunnen ontspannen.

Met precisie, opperste concentratie en een flink uit de kluiten gewassen kraan, hijsen de bouwvakkers het middendek van de Walenweeshuissluis in 3 delen op een boot. Deze betonnen brugdelen gaan over water naar Delft voor onderzoek bij TNO.

Gewicht

“Een maand geleden testten we beide zijoverspanningen hier al uitvoerig”, vertelt gemeentelijk projectleider Erik Hutcheson. “Dat deden we met gewichten tot 50 ton. Met sensoren onder de brug zijn we nog meer te weten gekomen over de impact van die gewichten op de brug. Maar we willen ook graag zien hoeveel gewicht er nodig is voor het beton bezwijkt. Dat kon niet ter plekke, daarom doen we dat dus bij TNO in Delft. Daar hebben ze de apparatuur om de belasting nauwkeurig en gecontroleerd uit te voeren en te meten.”

Draagkracht

De Walenweeshuissluis overspant de Prinsengracht, en is een van de bruggen van de Vijzelstraat. Deze bruggen zijn niet alleen heel belangrijk voor de bereikbaarheid van de stad, maar ook als onderzoeksobject. Ze vertellen ons veel over de draagkracht van meer dan 100 andere bruggen in Amsterdam met een soortgelijke constructie. Zo kunnen we nauwkeuriger bepalen welke maatregelen er straks nodig zijn, als we ook die bruggen gaan opknappen. Onderzoeksleider Andrew Quansah: “Hoe beter we weten wat deze bruggen aankunnen, hoe beter we de vernieuwing ervan kunnen inplannen.”

Rode loper

In de Vijzelstraat wordt momenteel hard gewerkt aan de herinrichting van de straat en de vernieuwing van 3 bruggen. Het project is het sluitstuk van het grootschalige renovatieprogramma de Rode Loper, de doorgaande route vanaf het Damrak naar de Ferdinand Bolstraat. De herinrichting zorgt voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers en een betere bereikbaarheid van de straat. Volgens de planning zijn de werkzaamheden eind 2021 klaar. Meer weten over de herinrichting van de Vijzelstraat?

BRON: Gemeente Amsterdam

PROJECTINFORMATIE

Vervangen drie (monumentale) bruggen Vijzelstraat

Amsterdam

Een drukke winkelstraat die veiliger, ruimtelijker en overzichtelijker wordt. De Vijzelstraat in Amsterdam wordt compleet opnieuw ingericht. K_Dekker gaat in onderaanneming van Max Bögl in deze straat drie, waarvan twee monumentale bruggen (geheel of deels) vervangen, inclusief de restauratie werkzaamheden aan de monumentale onderdelen (metselwerk, natuursteen en smeedwerk). Twee daarvan zijn zelfs een Rijksmonument en dateren uit de 18e eeuw.

NIEUWSBRIEF