HOME | NIEUWS | LEGO IN ‘T GROOT

LEGO IN ‘T GROOT

Vervangen lift en roltrap station Voorburg

Gepubliceerd op

Wat voor ProRail business as usual is, is voor K_Dekker een belangrijk extra aandachtspunt bij werk op treinstations: rekening houden met de reiziger. “Om de veiligheid van de mensen te garanderen, treffen we serieuze maatregelen. Niet alleen om te voorkomen dat ze bij het werk kunnen komen, maar ook dat ze geen last hebben van stof en lawaai bijvoorbeeld.”

Het NS-station in Voorburg ligt boven straatniveau. Reizigers kunnen naar de perrons via een gewone trap, met de roltrap of de lift. Die laatste twee waren dringend aan vervanging toe en K_Dekker kreeg dat werk gegund van ProRail. “Concreet kwam het neer op het slopen van de betonnen balustrades en de liftkoker, en het verwijderen van de roltrap en de lift. Daarna hebben we nieuwe, transparante balustrades geplaatst en de complete liftschacht vernieuwd. Ook die schacht is nu transparant: dat geeft veel reizigers een groter gevoel van veiligheid”, vertelt uitvoerder Robin Versteegh.

Niet alleen de reizigersstromen, ook met het doorgaande treinverkeer moet de aannemer rekening houden. “In speciaal toegewezen treinvrije periodes moet er stevig doorgewerkt worden om niet uit te lopen. Dat ging met K_Dekker steeds heel goed”, zegt Peter van Dijk, bouwmanager van ProRail, die de planning en de uitvoering scherp in de gaten hield.

OOG VOOR DE REIZIGER

Belangrijke voorwaarde voor ProRail bij dit werk was dat de lift en de roltrap niet tegelijk buiten bedrijf waren. De reizigers moesten het perron moeiteloos kunnen bereiken en zo min mogelijk hinder ondervinden van het werk. “Om die reden hebben we om de roltrap en de balustrade een enorme kist gebouwd. Wij werkten als het ware in een afgesloten ruimte: vanaf het perron zag je daar niets van en had je ook geen last van rond waaiend stof”, legt Versteegh uit. Dat vonden ze bij ProRail ook een slimme oplossing. “Voor ons telt het belang van de reiziger zwaar mee. Bij de gunning van opdrachten zijn we dan ook heel kritisch op de maatregelen die een aannemer zegt te gaan treffen om de veiligheid van de reizigers te waarborgen”, zegt Van Dijk.

3D-WERK IN KRAPPE RUIMTE     

De nieuwe liftschacht moest ook plaats bieden aan de leidingen – daarvoor had K_Dekker een ontwerp gemaakt. “Daarover waren we uiteindelijk allebei niet zo enthousiast. Uiteindelijk stelde K_Dekker zelf voor die leidingschacht opnieuw te ontwerpen – dat tweede ontwerp was wel helemaal naar wens.” De plaatsing van de nieuwe liftschacht bleek een echt huzarenstukje. “De liftschacht werd in drie delen aangevoerd met het glas er al in. De elementen werden één voor één met twee heftrucks schuin de liftkoker in gemanoeuvreerd en gekoppeld. Vervolgens werden de gekoppelde delen met een gigantische kraan omhoog gehesen, zodat er aan de onderzijde weer ruimte vrijkwam om het volgende deel eronder te plaatsen. Om erbij te komen moest de kraan de hijshaak door een kleine opening in het dak laten zakken. Dat was echt millimeterwerk. Net Lego in ’t groot!”, vertelt Versteegh.

PROJECTINFORMATIE

Vervangen lift en roltrap station Voorburg

Voorburg

Op NS-station Voorburg heeft K_Dekker de bestaande lift- en leidingschacht, roltrap en betonnen balustraden gesloopt en vervangen door een nieuwe, transparante liftschacht, een stalen leidingschacht, nieuwe glazen balustraden.

NIEUWSBRIEF