HOME | projecten | Verbeteren toegankelijkheid diverse stations
PDF

Verbeteren toegankelijkheid diverse stations

Landelijk

Goede bereikbaarheid van de stations voor alle reizigers is voor ProRail heel belangrijk. Toch zijn er in Nederland nog stations die matig toegankelijk zijn voor mindervaliden. Sinds 2018 hebben we de toegankelijkheid van diverse stations in Nederland verbeterd. Die projecten zijn stuk voor stuk uniek – we bekeken elk station letterlijk van alle kanten. Tunnel, lift, viaduct, rolstoelhelling of roltrap: welke oplossing geeft het beste resultaat? We maakten gebruik van onze ervaringen in bouw en infra en van onze knowhow van duurzaamheid en hergebruik van materiaal. Zo profiteren reizigers én opdrachtgevers van onze brede blik op bouwen.


Landelijk 16 december 2021 > 10.000.000 Prorail B.V.

Verbeteren toegankelijkheid diverse stations

Omzet > 10.000.000
Contractvorm Array
Opdrachtgever Prorail B.V.
Opleverdatum 16 december 2021
Gerealiseerd
Locatie Landelijk

Steeds hetzelfde doel, maar ook nooit hetzelfde werk. Elk station is anders, net als de omstandigheden: die wisselden ook per keer. Dus bedacht K_Dekker op elk station een andere oplossing om de toegankelijkheid van de verschillende perrons te optimaliseren. De ene keer was dat een traverse over het spoor met geïntegreerde liften, de andere keer installeerde K_Dekker liften in bestaande tunnels onder het spoor en de perrons.

De stations waar K_Dekker aan gewerkt heeft: Bloemendaal, Alkmaar-Noord, Den Helder Zuid, Tilburg Reeshof, Haarlem Spaarnwoude en Driehuis. Het oorspronkelijke contract omvatte negen stations. Door niet verleende vergunningen zijn enkele projecten ingetrokken door ProRail. Door het vervallen van deze locaties is de sloop en volledige nieuwbouw van Alkmaar Noord als compensatie toegevoegd aan het contract

Het project is K_Dekker gegund op basis van UAV-gc/design & construct. Op basis van een pakket eisen heeft K_Dekker een creatief plan opgesteld, inclusief proces en schetsontwerp. Omdat sommige eisen op meerdere manier in te vullen zijn, is er tussen alle partijen veel overleg geweest. Dat heeft geresulteerd in een optimaal plan waar iedereen zich goed in kon vinden.

Ook tijdens het bouwproces was er regelmatig overleg tussen opdrachtgever en uitvoerders. Er werd gewerkt in compacte teams, de lijntjes waren kort en er kon snel geschakeld worden. Een groot voordeel bij zo’n complex en veelzijdig project.

BIM en 3D

Werken met BIM en ontwerpen in 3D hebben als positief effect dat kleine ontwerpfouten met potentieel grote gevolgen veel sneller worden ontdekt en geëlimineerd. Architect en constructeur werkten op dit project allebei in de BIM-omgeving. Bovendien heeft K_Dekker er ook nog een BIM-modelleur van Sophia Engineering op gezet, die perfect in staat was om clashes in de modellen te signaleren en er ook effectief over te rapporteren. Dat bespaarde veel tijd tijdens de uitvoering én scheelt in de kosten voor eventuele herstelmaatregelen.