HOME | PROJECTEN | INFRA | MIDDELLANGETERMIJNMAATREGELEN ABDIJTUNNEL SCHIPHOL

MIDDELLANGETERMIJNMAATREGELEN ABDIJTUNNEL SCHIPHOL

SCHIPHOL

Om te kunnen voldoen aan de Tunnelwetgeving, heeft K_Dekker samen met ENGIE Infra & Mobility diverse aanpassingen met het oog op de veiligheid gerealiseerd in en om de Abdijtunnel bij Schiphol. Dit werk is inclusief een onderhoudscontract van twaalf jaar.


Schiphol 08 mei 2017 > 5.000.000 Provincie Noord Holland

MIDDELLANGETERMIJNMAATREGELEN ABDIJTUNNEL SCHIPHOL

OMZET > 5.000.000
CONTRACTVORM DBM
OPDRACHTGEVER Provincie Noord Holland
OPLEVERDATUM 08 mei 2017
STATUS gerealiseerd
LOCATIE Schiphol

Eind jaren negentig is de Abdijtunnel is gebouwd om een conflictvrije kruising van de Zuidtangent met de infrastructuur rond Schiphol (A4, Zuideinde Zwanenburgbaan en A5) te realiseren. De tunnel is 1800 meter lang, waarvan 1360 meter gesloten, en bestaat uit één tunnelbuis van bijna tien meter breed. De tunnel is alleen toegankelijk voor bussen. Elke dag rijden er zo’n vijfhonderd bussen door.

Tunnelwet

Om te voldoen aan de nieuwe Tunnelwet (uiterlijk 2019 moeten alle tunnels in Nederland hieraan voldoen) heeft K_Dekker samen met ENGIE Services verschillende aanpassingen gerealiseerd, binnen en buiten de tunnel.

Buiten de tunnel ging het om twee nieuwe nooduitgangen, een 3B-systeem (bediening-besturing-bewaking), aansluiting op CAB (Centrale Afstandsbediening) Hoofddorp en uitbreiding van Centrale Lokale Bediening WWT, slagbomen en aansluiting op 3B.

Veiligheid

In de tunnel zijn nooduitgangen, nooddeuren, standsignalering, contourverlichting, geluidsbakens en markeringen op het wegdek verbeterd. Ook is er een brandblussysteem aangelegd, met een droge blusleiding met een capaciteit van 90 m3 per uur. Verder zijn aangelegd: omroepinstallatie, portofooninstallatie, C2000, CCTV, ventilatie (afwijkend van WARVW (=Wet Aanvullende Regels Veiligheid Wegtunnels) en SOS-installatie. Verder is de tunnel voorzien van hulpposten en standsignalering. De complete tunnelbuis is nagelopen op schades die waar nodig zijn hersteld. Ook is er een inbraakdetectie, invalbeveiliging en klimaatinstallatie aangelegd.

K_Dekker bouw & infra heeft een onderhoudscontract van twaalf jaar voor de Abdijtunnel.

NIEUWS OVER DIT PROJECT

Start renovatie Abdijtunnel

In de provincie Noord-Holland gaat K_Dekker bouw en infra van start met de renovatie van de Abdijtunnel in de Haarlemmermeer, zodat de tunnel aan nieuwe veiligheidseisen voldoet. De renovatie wordt ge...
Lees verder

GERELATEERD PROJECT

Busbaan Kruisvaart Utrecht

Utrecht

Een nieuwe busbaan van Utrecht CS door de binnenstad naar de Vondellaan: een complex, divers en multidisciplinair project waarbij goed omgevingsmanagement van groot belang was. Het project is ook aangemeld bij de Bewuste Bouwers. Met de voltooiing van de busbaan Kruisvaart rijden de bussen nu snel en veilig van en naar het station.