HOME | PROJECTEN | NIEUWBOUW OPKOMSTGEBOUW METRO AMSTELVEENSEWEG

NIEUWBOUW OPKOMSTGEBOUW METRO AMSTELVEENSEWEG

AMSTERDAM

K_Dekker realiseert in opdracht van Consortium Zuidplus een nieuw opkomstgebouw metro welke binnen het project een onderdeel uitmaakt van een meerjarenplan van Zuidasdok, een project van Rijkswaterstaat, Prorail en gemeente Amsterdam. Het opkomstgebouw wordt de nieuwe accommodatie waar bestuurders van het GVB hun diensten beginnen en eindigen. In het gebouw zijn onder meer een kantine, kantoor en vergaderruimte aanwezig.


Amsterdam 31 mei 2019 500.000 - 1.500.000 Consortium Zuidplus

NIEUWBOUW OPKOMSTGEBOUW METRO AMSTELVEENSEWEG

OMZET 500.000 - 1.500.000
CONTRACTVORM UAV-GC
OPDRACHTGEVER Consortium Zuidplus
OPLEVERDATUM 31 mei 2019
STATUS In realisatie
LOCATIE Amsterdam

In opdracht van Zuidasdok (Rijkswaterstaat, Prorail, gemeente Amsterdam) werkt het consortium Zuidplus aan het project Zuidasdok. Zuidasdok omvat de verbreding en het deels ondergronds brengen van de Rijksweg A10, het uitbreiden en vernieuwen van Station Amsterdam Zuid en de herinrichting van de knooppunten Amstel en de Nieuwe meer. Het consortium Zuidplus wordt gevormd door Fluor, Hochtief en Heijmans. K_Dekker realiseert in opdracht van Zuidplus een nieuw opkomstgebouw metro welke binnen het project een onderdeel uitmaakt van het groter geheel.

De uitwerking heeft de vorm van een metrostel en heeft een geanodiseerde aluminiumplaat met profilering als afwerking. Het dak is als groen dak uitgewerkt en draagt bij aan het tegengaan van (te) snelle opwarming van het lichte gebouw. Het gebouw gaat plaats bieden aan metrochauffeurs en schoonmakers van de metro’s en het huidige station Amstelveenseweg. Het gebouw bevindt zich in de directe nabijheid van het opstelterrein metro’s.

Logistieke uitdaging

Het opkomstgebouw metro gaat gerealiseerd worden op een logistiek lastige positie tussen de metrosporen direct grenzend aan het metro station Amstelveenseweg. Ten gevolge van de logistiek lastige positie is het gebouw modulair ontworpen (in 2 delen) en wordt het gebouw voor opgebouwd op de Vivaldi locatie ter hoogte van afrit Rai tussen de rijksweg A10 en binnen het project gebied. Door dat het gebouw modulair voor opbouw wordt is het mogelijk, met minder bewerkingen op de definitieve eindlocatie Amstelveenseweg, het gebouw gerealiseerd te krijgen.

Wanneer de beide modules gereed zijn worden, met behulp van een afsluiting van rijksweg A10 en een nachtelijke buitendienststelling van het GVB metronet, de beide modules per dieplader getransporteerd over de A10 naar positie van het Amstelveenseweg metrostation. Aldaar aangekomen hijsen 2 grote telekranen de beide modules vanaf de A10 naar de definitieve eindpositie tussen de metrosporen.

Afbouw

De modules worden gekoppeld en het restant afbouw kan worden gerealiseerd tot de definitieve oplevering. Het ‘verhuizen’ van de modules zijn gepland in het weekend van 03 op 04 mei 2019. Het Opkomstgebouw Metro is na koppeling van de 2 beide modules, circa 30m lang en 5m breed en heeft een staalconstructie die afdraagt op een fundering op staal bestaande uit een betonnen ringbalk van samengestelde “lego” blokken.

De “lego” blokken zijn per vrachtwagen aangevoerd naar het Vivaldi terrein en zijn met spoormaterieel vanaf het voorbouw terrein, over het GVB metronet , in de weken voorafgaand aan het hijswerk, in de nacht naar de eindlocatie Amstelveenseweg getransporteerd. Aldaar heeft K_Dekker het grondwerk en de fundering op staal, basis voor het opkomstgebouw metro, uitgevoerd. Een fundering op staal is hier mogelijk gebleken doordat de locatie van het gebouw tussen de sporen, op een zandlichaam, op circa 6 meter plus NAP is gelegen.

NIEUWS OVER DIT PROJECT

Nachtelijke verhuizing casco gebouw over A10 en spoor

Afgelopen week heeft K_Dekker een succesvolle “verhuizing” achter de rug tijdens een nachtelijke afsluiting van de A10 en een buitendienststelling van het spoor. In twee delen is een opkomstgebouw...
Lees verder

GERELATEERD PROJECT

Verbouwing fietsenstalling metrostation Noord

Amsterdam

Bij het eindstation van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam Noord heeft K_Dekker een casco ruimte van circa 2000m2 verbouwd tot fietsenstalling, met zo’n 1300 parkeerplekken. Daaronder vallen plekken voor normale fietsen, buitenmodel fietsen, e-bikes met bijbehorende elektra-aansluitpunten en deelfietsen.