HOME | PROJECTEN | VERBETEREN TOEGANKELIJKHEID NEGEN STATIONS

VERBETEREN TOEGANKELIJKHEID NEGEN STATIONS

BLOEMENDAAL, ALKMAAR, HEEZE, DEN HELDER, WOLFHEZE, ARNHEM, TILBURG, HAARLEM EN DRIEHUIS.

Goede bereikbaarheid van de stations voor alle reizigers is voor ProRail heel belangrijk. Toch zijn er in Nederland nog stations die matig toegankelijk zijn voor mindervaliden. K_Dekker is in januari 2018 gestart met het verbeteren van die toegankelijkheid op negen stations in Nederland. Foto’s hieronder zijn van het reeds opgeleverde station Bloemendaal


Bloemendaal, Alkmaar, Heeze, Den Helder, Wolfheze, Arnhem, Tilburg, Haarlem en Driehuis. 01 januari 2020 0 - 500.000 Prorail B.V.

VERBETEREN TOEGANKELIJKHEID NEGEN STATIONS

OMZET 0 - 500.000
CONTRACTVORM UAV-GC
OPDRACHTGEVER Prorail B.V.
OPLEVERDATUM 01 januari 2020
STATUS In realisatie
LOCATIE Bloemendaal, Alkmaar, Heeze, Den Helder, Wolfheze, Arnhem, Tilburg, Haarlem en Driehuis.

Negen keer hetzelfde doel, maar niet negen keer hetzelfde werk. Elk station is anders, net als de omstandigheden: die wisselen ook per keer. Dus bedenkt K_Dekker op elk station een andere oplossing om de toegankelijkheid van de verschillende perrons te optimaliseren. De ene keer is dat een traverse over het spoor met geïntegreerde liften, de andere keer installeert K_Dekker liften in bestaande tunnels onder het spoor en de perrons.

De stations waar K_Dekker aan de slag gaat zijn: Bloemendaal, Alkmaar-Noord, Heeze, Den Helder Zuid, Wolfheze, Arnhem Presikhaaf, Tilburg Reeshof, Haarlem Spaarnwoude en Driehuis.

Het project is K_Dekker gegund op basis van UAV-gc/design & construct. Op basis van een pakket eisen heeft K_Dekker een creatief plan opgesteld, inclusief proces en schetsontwerp. Omdat sommige eisen op meerdere manier in te vullen zijn, is er tussen alle partijen veel overleg geweest. Dat heeft geresulteerd in een optimaal plan waar iedereen zich goed in kan vinden.

Ook tijdens het bouwproces is er regelmatig overleg tussen opdrachtgever en uitvoerders. Er wordt gewerkt in compacte teams, de lijntjes zijn kort en er kan snel geschakeld worden. Een groot voordeel bij zo’n complex en veelzijdig project.

BIM en 3D

Werken met BIM en ontwerpen in 3D hebben als positief effect dat kleine ontwerpfouten met potentieel grote gevolgen veel sneller worden ontdekt en geëlimineerd. Architect en constructeur werken op dit project allebei in de BIM-omgeving. Bovendien heeft K_Dekker er ook nog een BIM-modelleur van Sophia Engineering op gezet, die perfect in staat is om clashes in de modellen te signaleren en er ook effectief over te rapporteren. Dat bespaart veel tijd tijdens de uitvoering én scheelt in de kosten voor eventuele herstelmaatregelen.

Voor het totale project is vier jaar uitgetrokken. De liften op het laatste station moeten uiterlijk 2020 in bedrijf zijn. Op de verschillende stations werkt K_Dekker met diverse partners samen.

Bloemendaal en Tilburg Reeshof en Den Helder Zuid zijn inmiddels opgeleverd.

NIEUWS OVER DIT PROJECT

Drie liften en het obstakel is geslecht

Prorail is in Noord-Holland in hoog tempo bezig met het toegankelijk maken van stations, want in 2030 moeten alle stations in Nederland ’zelfstandig toegankelijk’ zijn. Met andere woorden: mensen ...
Lees verder

Op een klein stationnetje

Goede bereikbaarheid van de stations voor alle reizigers is voor ProRail heel belangrijk: iedereen moet na aankomst op het station makkelijk zijn of haar trein kunnen halen. Toch zijn er in Nederland ...
Lees verder

Station Bloemendaal gestart met succesvolle TVP

In het kader van het programma Landelijke Toegankelijkheid- Liften voor onze opdrachtgever ProRail, heeft K_Dekker bouw & infra sámen met haar partners Spoortotaal, HAS, Haastere, Mavitec en Pris...
Lees verder

Station Den Helder Zuid in de lift

Op negen stations, verdeeld in heel Nederland werkt K_Dekker aan het verbeteren van de toegankelijkheid van deze stations. Dit doormiddel van de realisatie van traverses over het spoor, trapopgangen e...
Lees verder