HOME | PROJECTEN | INFRA | VERVANGEN DRIE (MONUMENTALE) BRUGGEN VIJZELSTRAAT

VERVANGEN DRIE (MONUMENTALE) BRUGGEN VIJZELSTRAAT

AMSTERDAM

PDF

Een drukke winkelstraat die veiliger, ruimtelijker en overzichtelijker wordt. De Vijzelstraat in Amsterdam wordt compleet opnieuw ingericht. K_Dekker gaat in onderaanneming van Max Bögl in deze straat drie, waarvan twee monumentale bruggen (geheel of deels) vervangen, inclusief de restauratie werkzaamheden aan de monumentale onderdelen (metselwerk, natuursteen en smeedwerk). Twee daarvan zijn zelfs een Rijksmonument en dateren uit de 18e eeuw.


Amsterdam 30 juni 2021 > 10.000.000 Max Bögl Nederland BV

VERVANGEN DRIE (MONUMENTALE) BRUGGEN VIJZELSTRAAT

OMZET > 10.000.000
CONTRACTVORM UAV-GC
OPDRACHTGEVER Max Bögl Nederland BV
ARCHITECT Restauratiearchitectuur BBM
OPLEVERDATUM 30 juni 2021
STATUS In realisatie
LOCATIE Amsterdam

Alles in de straat wordt vernieuwd: de bestrating, bruggen, fundering, kabels en leidingen en het tramspoor. Max Bögl heeft dit laatste deel van project “De Rode Loper” aangenomen en K_Dekker is als bindend onderaannemer aangesloten tijdens de tenderfase. Brug 30 over de Herengracht, Brug 41 over de Keizersgracht en Brug 70 over de Prinsengracht zal K_Dekker deels of geheel gaan vervangen. De bruggen over de Herengracht en Keizersgracht zijn rijksmonumenten en dateren uit de 18e eeuw.

Bereikbaarheid blijft

De Vijzelstraat is een doorgaande route vanaf het Damrak richting de Ferdinand Bolstraat. Een winkelstraat met veel verkeer. Auto’s trams, fietsen en winkelend publiek, alles kom je er tegen. De straat en de winkels blijven bereikbaar voor auto’s fietsers en voetgangers. Behalve de tram, die zal 15 maanden niet over deze route rijden, maar onder de straat ligt een goed alternatief: de Noord/Zuidlijn. Het werk aan de bruggen zal zoveel als mogelijk vanaf het water worden uitgevoerd (net als bij het vervangen van de kademuren Prinsengracht), zodat de overlast op straat zo min mogelijk is. Zelfs onze vaklieden komen niet met werkbussen/auto’s op de werkplek, maar komen en gaan elke dag met een boot (zie foto).

 

NIEUWS OVER DIT PROJECT

Draagkracht bruggen Vijzelstraat getest

De kabels staan strak en de gezichten van de werklui gespannen, als een stuk beton van 8 bij 2 meter langzaam loskomt van de pijlers. Behoedzaam laat de machinist het gevaarte van ruim 20 ton naar ben...
Lees verder