Beheer en onderhoud: kwestie van vooruitkijken
Beheer en onderhoud van gebouwen en kunstwerken staan bij K_Dekker continu op de agenda. Veel van die terugkerende werkzaamheden voeren we uit in contracten die meerdere jaren bestrijken. Wel zo efficiƫnt. Opdrachtgevers zijn onder meer ProRail, gemeentes en waterschappen.
Herstel en reparatie, sloopwerk, installatietechnische of constructieve aanpassingen of vervanging van complete onderdelen van het gebouw of het kunstwerk: beheer en onderhoud is enorm gevarieerd werk. Het vraagt dan ook niet alleen om veel kennis en expertise, maar ook om de nodige creativiteit en flexibiliteit.
Duurzaam en onderhoudsarm
Bovendien speelt ook duurzaamheid een cruciale rol. Zeker bij renovatie of vernieuwbouw van objecten kijken de medewerkers van K_Dekker standaard hoe ze een verduurzamingsslag kunnen maken. Door te kiezen voor duurzaam materiaal, onderhoudsarme constructies of een energiezuinigere installatie bijvoorbeeld. Maar ook door anti-graffiti coating aan te brengen. Onderhoud is in alle opzichten vooruitkijken.
Aanbrengen van nieuwe bestrating, herstellen en repareren van voeg- en metselwerk, verbeteren en vernieuwen van hang- en sluitwerk, optimaliseren van hemelwaterafvoer, realiseren van valbeveiliging op daken, vernieuwen van dakbedekking, schilder- en kitwerk: de lijst met werkzaamheden die bij onderhoud en beheer van gebouwen is eindeloos. Net als de omvang van de verschillende projecten. Waar de teams van K_Dekker soms in een paar dagen klaar zijn, komt het ook voor dat er weken tot maanden aan een stuk gewerkt wordt.
Meerjarige contracten
Voor gemeentes, provincies en waterschappen werkt K_Dekker vaak op basis van meerjarige contracten. Zelfstandigheid en creativiteit gaan hier hand in hand: beheer en onderhoud vragen om continue scherpte en soms ook snelle actie. Grote verkeersbruggen, kleinere voetgangersbruggen, fiets- en voetgangerstunnels, kades en beschoeiingen: ook hier is de variatie van de objecten groot en daarmee ook de aard van de werkzaamheden.
Van handmatige beton- en metselwerkreparaties tot vervangen van complete houten of stalen brugleuningen – die vaak prefab zijn gerealiseerd in de staal- en timmerfabriek van K_Dekker in Krabbendam. Zeker bij deze projecten geldt: duurzaamheid staat voorop. Dus kiezen we voor duurzaam en onderhoudsarm materiaal. Dat is niet alleen in het belang van de opdrachtgever, maar zeker ook in het belang van de omgeving: gebruikers en omwonenden profiteren veel langer van mooie en goed onderhouden kunstwerken – vaak een belangrijke voorwaarde. Die omgevingsfactor is voor ons vanzelfsprekend.
De creativiteit van het team van K_Dekker komt ook naar voren bij het ontwerp – soms valt zelfs dat binnen de scope van een onderhouds- of restauratieproject. Dan komen de experts van Sophia Engineering in actie – zij berekenen precies wat kan en wat de slimste oplossing is.
Snel schakelen
Meerjarig onderhoud en beheer voert K_Dekker uit voor onder meer het waterschap Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, de gemeente Langedijk, ProRail en de gemeente Amsterdam. In Amsterdam gaat het om het civieltechnisch onderhoud van honderden objecten. Daarom werkt het team van K_Dekker continu vanuit de vestiging in het Westelijk Havengebied – snel kunnen schakelen en ter plekke zijn is in Amsterdam een must.