HOME | projecten | _INFRA | Vervangen zinkers met ProRail-kabels Oosterdoksdoorgang
PDF

Vervangen zinkers met ProRail-kabels Oosterdoksdoorgang

Amsterdam CS

Een buis met kabels vervangen, midden in Amsterdam, onder water. Dat is de klus die aannemer K_Dekker bouw & infra gaat uitvoeren namens ProRail. Het contract is afgelopen vrijdag gegund. “Ik ben enorm blij dat we deze stap gezet hebben en we aan de slag gaan,” zegt projectmanager bij ProRail Sjoerd Haga.


Amsterdam CS 01 juli 2026 5.000.000 - 10.000.000 ProRail BV

Vervangen zinkers met ProRail-kabels Oosterdoksdoorgang

Omzet 5.000.000 - 10.000.000
Contractvorm Array
Opdrachtgever ProRail BV
Opleverdatum 01 juli 2026
In realisatie
Locatie Amsterdam CS
Alle vertrouwen

Sjoerd kijkt uit naar de samenwerking met K_Dekker: “Ik ben blij dat we gebruik kunnen maken van de ervaring van K_Dekker. Ze werkten eerder op station Amsterdam Centraal, ook een complex project. Ons project is dat ook. Het is een ambitieuze partij en heb er alle vertrouwen in dat we samen er een succes van gaan maken.” Wat het project zo complex maakt? “We gaan een kabeltracé vervangen aan de oostkant van Amsterdam Centraal, die gedeeltelijk op de bodem van de Oosterdokstoegang ligt. De kabels en de buizen waar ze in liggen zijn oud en moeten worden vervangen. Dat moet dus gedeeltelijk onder water gebeuren, midden in Amsterdam, in een dichtbebouwde omgeving én naast een drukke spoorverbinding… complex dus,” legt Sjoerd uit.

Specialistische samenwerking K_Dekker

“Met een klein en enthousiast team hebben we dit project in de tenderfase opgepakt,” vertelt Maarten de Jong van K_Dekker. “Waar we normaal gesproken aan perrons, sporen en stations werken, is dit een niet-standaard ProRail-project. Het gesprek tijdens de zogenoemde dialoogronde was bijzonder prettig, wat de kwaliteit van onze aanbieding echt ten goede kwam. We zijn dan ook trots dat we de opdracht mogen uitvoeren.” Voor de aanleg van de nieuwe zinker werkt K_Dekker samen met Busker Hei- en Waterwerken, een echte specialist op dit gebied. “Op de locaties waar de nieuwe zinker de kades kruist, vervangen we een deel van deze oude kades, iets wat we al vaker succesvol hebben gedaan in Amsterdam. We gaan het project nu eerst grondig voorbereiden en kijken uit naar een beheerste uitvoering van dit leuke project!”

Lang traject

Het bereiken van dit punt in het project was geen sinecure. Sjoerd: “Het was een lang traject waarin grondig is nagedacht over zowel de technische kant van het project als de wijze van marktbenadering. Mede dankzij het werk van mijn voorgangers en talloze andere collega’s hebben we nu een aannemer aan boord en kunnen we eindelijk aan de gang. En het is spannend om dit in zo’n dynamische omgeving midden in Amsterdam uit te mogen voeren.”
Onderdeel van project Amsterdam Centraal
Het project draagt bij aan de toekomst van Amsterdam Centraal. Door het toenemende treinverkeer zijn extra kabels en leidingen nodig, zoals voor extra seinen en beveiliging van het spoor. In de nieuwe zinker is ruimte voor die extra kabels. Sjoerd: “Er is zelfs ruimte voor projecten in de verre toekomst die nu nog niet bekend zijn. Dat is wat we ‘toekomstvast’ noemen.”