HOME | nieuws | Nieuw was- en zandvulgebouw voor GVB Amsterdam

Nieuw was- en zandvulgebouw voor GVB Amsterdam

Nieuwbouw was- en zandvulgebouw GVB

Gepubliceerd op

In de uitgestrekte Legmeerpolder verrijst een bijzonder bouwproject, essentieel voor het functioneren van de nieuwe Uithoornlijn: het nieuwe was- en zandvulgebouw voor het GVB. Het gebouw, dat alle gekoppelde trams van de Uithoornlijn gaat bedienen, komt met unieke uitdagingen en oplossingen, vertellen Brenda Tesselaar, werkvoorbereider bij K_Dekker bouw & infra, en Jasper Hooijmans, Projectmanager Techniek bij GVB Amsterdam.

Het project betreft niet alleen een wasstraat voor trams maar ook een faciliteit voor het bijvullen van zand, wat essentieel is voor de remcapaciteit van de trams. De bouw van het project was niet zonder hobbels. “We hadden te maken met meerdere nevenaannemers en een complexe installatie,” deelt Tesselaar. Ze legt verder uit dat er een aantal aanpassingen nodig waren in het oorspronkelijke ontwerp om het project haalbaar te maken. “Het ontwerp was basaal uitgewerkt. Wij hebben als aannemer veel energie gestoken in het aanpassen en maakbaar maken van het ontwerp. Er waren problemen met de posities van kozijnen; details die gewoon niet bleken te kloppen,” legt ze uit. “Dit leidde tot noodzakelijke wijzigingen die ter plekke moesten worden doorgevoerd. Maar daar zijn we goed in bij K_Dekker.”

De keuze voor de locatie en de materialen die in het bouwproject zijn gebruikt, zoals de kleurrijke architectuur van het gebouw, maken het voor Tesselaar ook een bijzonder project. “Het gebouw heeft een ongebruikelijke koperen kleur, wat opvalt in de polder, maar het is een bewuste keuze van de architect geweest die goed uitpakt,” vertelt Tesselaar. Tegelijkertijd onthult Tesselaar enkele van de fysieke en planningsuitdagingen waarmee het team werd geconfronteerd, waaronder extreme weersomstandigheden die de bouwschema’s beïnvloedden. “We hebben extreem veel regen gehad, wat natuurlijk enorme impact heeft als je in een bouwbare fase zit waar de dakbedekking moet worden aangebracht.”

Flexibel

“Wat het ook een bijzonder project maakte, was dat er gebouwd is op het bouwterrein van een andere aannemer”, vertelt Hooijmans. “Die was daar tegelijkertijd bezig met het opstelterrein als onderdeel van de hele Uithoornlijn. Je kunt je voorstellen dat dit voor logistieke en plannings-uitdagingen zorgde. Gelukkig is K_Dekker een zeer flexibele aannemer die daar goed mee om kan gaan. Ze bewegen makkelijk mee bij onvoorziene omstandigheden. Voor ons werkt dat prettig.”

Beiden benadrukken het belang van samenwerking. “We kennen de weg bij GVB, weten hoe ze met veiligheid omgaan en wat ze van ons verlangen,” zegt Tesselaar. “Het scheelt dat we ook andere opdrachten voor ze uitvoeren. Dan ben je bekend met onderbrekingen zoals doorrijdende trams.”

PROJECTINFORMATIE

Nieuwbouw was- en zandvulgebouw GVB

Amstelveen

In de Legmeerpolder – tussen Amstelveen en Uithoorn – realiseert het GVB een nieuw rangeerterrein voor trams van de Amstelveenlijn die in 2024 doorgetrokken wordt naar Uithoorn en de Amstellijn gaat heten. K_Dekker bouwde het was- en zandvulgebouw op het terrein.

NIEUWSBRIEF

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.