Ondergronds gebeuren de mooiste dingen
Amsterdam
Gepubliceerd op 31 mei 2020
Een oude, ondergrondse fietsenstalling voor 1400 fietsen compleet strippen, vanaf het kale beton totaal opnieuw opbouwen en voorzien van een scala aan technologische snufjes zonder dat ze daar bovengronds iets van merken. Dat deed K_Dekker op de Amsterdamse Zuidas. “We hakten voor onszelf een nieuwe ondergrondse ingang voor de aanvoer van mensen, materiaal en machines: geen mens had iets in de gaten.”
Een hele prestatie als je bedenkt dat duizenden treinreizigers en medewerkers van de bedrijven op en rond de Zuidas elke dag het werk passeerden. Of beter gezegd: er overheen liepen. “Station Zuid is het snelst groeiende station van Nederland en daarmee een heel druk OV-knooppunt. Ook is het Zuidplein een zogeheten Plusnet. Dat houdt in dat hier dagelijks grote verkeersstromen zijn van stationsbezoekers en duizenden medewerkers van de grote bedrijven hier. Tel dat bij elkaar op en je snapt dat het nauwelijks te combineren is met een bouwproject dat veel overlast zou veroorzaken”, vertelt Robert Meijer, bouwmanager voor de gemeente Amsterdam.
Tekst gaat door onder de foto’s
OVERLAST NUL
Belangrijke eis van de gemeente was dan ook dat het werk aan de fietsenstalling geen overlast mocht opleveren voor de omgeving. “Dat lukte door vrijwel volledig ondergronds te gaan. We laadden extra over op kleinere wagens en voerden alles zo af en aan via een speciaal voor dat doel uitgehakte ingang in de muur van de parkeergarage. Die tijdelijke ingang is inmiddels voorzien van een permanente, brandwerende deur. Handig voor toekomstige onderhoudswerkzaamheden”, vertelt Nico Mosch van K_Dekker. Dankzij het voorbereidende werk van Sander Horn verliepen de logistiek en het bouwwerk gesmeerd. Dat viel ze bij Amsterdam ook op. Of beter gezegd: dat K_Dekker heel druk bezig was viel juist niet op. En dat was ook precies de bedoeling. “Grote zorg vooraf voor de gemeente, WTC en NS was dat het plein, het station en de directe omgeving helemaal vast zouden lopen door de bouwwerkzaamheden. K_Dekker slaagde erin om vijf maanden lang vrijwel ongemerkt pal onder hun neus te werken – absoluut een compliment waard”, vindt Robert Meijer.
STALLING À LA CARTE
De fietsenstalling zelf is inmiddels opgeleverd. Alles glimt er. “We hebben de verschillende parkeervakken voor ‘gewone’ fietsen, bakfietsen en fietsen met kinderzitjes of kratten en OV-fietsen overzichtelijk genummerd en gekleurd”, zegt Nico Mosch. Op de plafonds hebben hij en zijn collega Jan van Egmond een led-lichtlijn getimmerd. “Verder zijn er 36 beveiligingscamera’s geïnstalleerd en is een digitaal monitoringssysteem aangelegd dat de bezettingsgraad van elke rij parkeerplekken bijhoudt. Zo kunnen fietsers precies zien waar nog plaats vrij is. Heel efficiënt.” In de nieuwe fietsenstalling heeft K_Dekker ook nog een werkplaats voor de fietsenmaker, een ruimte voor de beheerders en sanitaire voorzieningen gerealiseerd.
Lees hier de laatste editie van Bouwbericht (klik)