HOME | projecten | Verstevigen van perron 5 op Amsterdam Centraal
PDF

Verstevigen van perron 5 op Amsterdam Centraal

Amsterdam Centraal

Dagelijks maken duizenden reizigers gebruik van perron 5 op Amsterdam Centraal. Achter de schermen werken wij in opdracht van ProRail aan een essentiële klus: het verstevigen van het perron, als voorbereiding op de toekomstige verhoging volgens de nieuwe P76-instapnormen. Zo zorgen we ervoor dat instappen in de trein straks comfortabeler, toegankelijker en vooral veiliger worden.


Amsterdam Centraal 01 maart 2027 5.000.000 - 10.000.000 ProRail BV

Verstevigen van perron 5 op Amsterdam Centraal

Omzet 5.000.000 - 10.000.000
Contractvorm UAV-GC
Opdrachtgever ProRail BV
Opleverdatum 01 maart 2027
Status In realisatie
Locatie Amsterdam Centraal
Slim verstevigen in acht zones

De versteviging gebeurt door stalen omega-profielen onder het perron aan te brengen. Het werkgebied is opgedeeld in acht zones. In de eenvoudigste zone hebben we eerder een proef uitgevoerd om onze aanpak te testen. Met die waardevolle ervaring gaan we nu ook de complexere zones te lijf.

Kabels, leidingen en inventiviteit

Een van de grootste uitdagingen is de wirwar aan kabels en leidingen onder het perron. Die verleggen we om twee redenen: om het perron te ontlasten én om toegang te krijgen tot de onderzijde, waar de profielen worden geplaatst. Dat betekent werken op moeilijk bereikbare plekken: boven plafonds, tussen kabelbundels, vlak naast het spoor, op donkere locaties waar je liever niet komt. Veilig en efficiënt werken op zulke plekken vraagt om inventiviteit, vakmanschap en nauwe samenwerking. Gelukkig kunnen we rekenen op onze partners én op een prettige samenwerking met ProRail.

Parallelle werkzaamheden en strakke planning

Tegelijkertijd hebben we in opdracht van Strukton crashdecks opgebouwd voor hun werkzaamheden aan de bovenzijde van het perron. Omdat augustus bekendstaat als evenementenmaand op Amsterdam Centraal  (denk aan Pride, SAIL en F1) hebben we deze werkzaamheden bewust vóór die drukke periode afgerond.

Klein project, grote impact

Hoewel ons project relatief klein is in vergelijking met de grote, beeldbepalende werkzaamheden op het station, vraagt het juist daardoor om extra afstemming. We zoeken voortdurend naar ruimte om “tussendoor te fietsen”, zonder reizigers of andere bouwstromen te hinderen.

Samen met ProRail, NS, nevenaannemers, partners en onderaannemers zorgen we ervoor dat de reizigersstroom veilig doorgaat, terwijl wij stap voor stap bijdragen aan een toekomstbestendig station. Een mooi voorbeeld van bouwen met oog voor de omgeving én de toekomst.