Stations in de lift
Verbeteren toegankelijkheid op drie stations (CASABAM)
Gepubliceerd op 14 juni 2021
Dat een project met diverse stakeholders die soms uiteenlopende belangen hebben het uiterste vraagt op communicatief vlak, blijkt wel uit de duizenden mails die er in iets meer dan twee jaar tussen K_Dekker en opdrachtgever ProRail over en weer zijn gestuurd. “De lijntjes waren kort en de samenwerking verliep dan ook lekker vlot.”
Op het station in Castricum zouden oorspronkelijk twee liften komen: één bij de hoofdingang en één op het middenperron. “Een relatief klein project”, vertelt Renske Snels, bouwmanager bij ProRail en van start tot finish betrokken bij CASABAM – het project om de toegankelijkheid voor mindervaliden op de stations van Castricum, Almere Buiten en Almere Muziekwijk te verbeteren. Dat kleine was er in Castricum al snel af. “Eerst meldde de gemeente zich – die wilde wel graag een mooier station, dat beter zou passen bij de opgeknapte omgeving. Aan de scope van het project werden toen een derde lift aan de duinzijde en mooie open trapopgangen aan beide zijden van het station toegevoegd. Vervolgens bood NS Stations aan om de kiosk te upgraden en te verplaatsen naar het perron. En ja, toen hebben we bij ProRail de kans gegrepen om het complete station grondig aan te pakken. Niet alleen de toegankelijkheid verbeteren maar ook het stationsmeubilair vernieuwen bijvoorbeeld.” Kortom: overleggen, vergunningen aanvragen, afstemmen, risico’s analyseren, planningen maken, taken verdelen. En mailen dus, heel veel mailen.
“Goede communicatie is cruciaal. In elk project, maar ook – of juist – als het ontwerp tot in detail is afgestemd en goedgekeurd. En zeker bij stations. Als iets teamwork is, is het wel werk aan het spoor en op stations”, zegt Patrick Mes, uitvoerder van K_Dekker. Want de treinen rijden gewoon door, reizigers komen en gaan – en daar moet je als uitvoerder continu rekening mee houden. “Zeker tijdens de treinvrije periodes werken we optimaal samen, om in een zeer kort tijdsbestek zoveel mogelijk werk uit te voeren omdat er dan geen reizigers zijn en de treinen niet rijden.”
STRANDGEVOEL
“Elke treinreiziger naar Castricum weet op het nieuwe station direct dat hij of zij in een kustplaats is gearriveerd. De bijzondere luifels van staal met een gespannen PVC-membraan aan de voor- en achterkant van het station geven het gevoel in een strandtent te zijn. De natuurlijke uitstraling van de fietsenstalling, ontworpen als duin, vormde voor de architect – die ook de stalling had ontworpen – het uitgangspunt voor het ontwerp van het station. Luifel, station en stalling vormen één geheel, met de luifel als uitnodigende kop. Ook is de entree veel opener”, vertelt Patrick Mes. Het is dan ook een mooi passend geheel geworden, vinden ze bij ProRail. “Veel glas, strak tegelwerk, nieuwe tunnelverlichting en vooral de verbeterde toegankelijkheid met uiteindelijk drie liften maken het echt tot een prachtig station”, licht Renske Snels toe. Eind mei is het station officieel geopend. Goede timing: laat die strandgangers maar komen!
VEEL MEER STATIONS
Niet alleen op de stations van Castricum, Almere Buiten en Almere Muziekwijk heeft K_Dekker de toegankelijkheid verbeterd, maar ook op die van Den Helder Zuid, Bloemendaal, Haarlem Spaarnwoude, Tilburg Reeshof, Alkmaar Noord en Driehuis. Het werk aan die laatste twee wordt deze zomer en dit najaar afgerond. In Almere en Castricum stond vooraf vast wat er precies moest gebeuren, voor de andere stations heeft K_Dekker zelf de meeste optimale oplossing bedacht. “Soms past een hellingbaan beter dan een lift. En soms is het praktischer een lift te plaatsen in een bestaande tunnel dan een traverse bovenlangs”, vertelt Patrick Mes.
Werken met een aannemer die het spoorwereldje kent en vooral ook snapt, is absoluut een pre, vindt Renske Snels. “Op en rond het spoor gelden afwijkende processen en protocollen. Ook de veiligheidsprocedures zijn anders en vereisen daarom extra aandacht. Daar zijn ze bij K_Dekker minstens zo alert op als wij.”