HOME | NIEUWS | TRANSPORT OVER HET WATER: GEEN SCHADE AAN KADES EN BRUGGEN

TRANSPORT OVER HET WATER: GEEN SCHADE AAN KADES EN BRUGGEN

Vervangen drie (monumentale) bruggen Vijzelstraat

Gepubliceerd op

In de binnenstad van Amsterdam drie historische bruggen – waarvan twee monumentale – van a tot z opknappen en vrijwel helemaal in oude luister herstellen. Een enorme logistieke puzzel. Over de drie bruggen – Herengracht, Keizersgracht en Prinsengracht – in de Amsterdamse Vijzelstraat gaat elke dag een continue stroom van druk verkeer: fietsers, voetgangers, trams, auto’s, vrachtwagens en bestelauto’s. Voor de opdrachtgever, gemeente Amsterdam, is het cruciaal dat de doorstroming van het verkeer zo min mogelijk belemmerd wordt. Een kleine opstopping in het centrum kan namelijk al flinke gevolgen hebben voor het verkeer elders in de stad. Niet alleen dat, want wat te denken van de druk van vrachtverkeer op de kades en bruggen? Hier heeft K_Dekker slim op ingespeeld en voert de werkzaamheden zoveel als mogelijk uit vanaf het water, maar ook alle aan- en afvoer van materieel, materiaal en zelfs de werknemers worden per boot richting project vervoerd.

Praktijkvoorbeeld

Een mooi voorbeeld hiervan is het constructiebeton. In samenwerking met PK Waterbouw hebben we een betonboot ontwikkeld waarmee per dag 84m3 beton kan worden geleverd en gestort. Het vervoeren over het water heeft niet alleen voordelen voor de drukte in het verkeer, maar misschien wel belangrijker: er wordt geen druk uitgevoerd op de kades en bruggen door zwaar vrachtverkeer. Een voorbeeld: Over het water kan de betonboot ca. 84 m3 = 204 ton beton per dag vervoeren. Dit staat gelijk aan ca. 13 betonwagens over de weg (max. toegestaan gewicht is 30 ton totaalgewicht per vrachtwagen incl. beton). Dit betekent dat de betonboot tijdens een volle dagproductie ongeveer 13 x 30 ton = 390 ton gewicht per dag op de kades en bruggen bespaart.

Eerder heeft PK Waterbouw ook al een bijdrage geleverd op dit project met de “Popeye”: Een werkschip, die met een hydraulische vijzel de oude brugdelen (8 ton) kon liften vanaf het water om deze vervolgens over het water af te voeren naar de thuishaven.

Hiermee wordt weer eens aangetoond hoe transport over –en bouwen vanaf het water uitstekend geschikt is voor zware, grootschalige werkzaamheden in de binnenstad.

PROJECTINFORMATIE

Vervangen drie (monumentale) bruggen Vijzelstraat

Amsterdam

Een drukke winkelstraat die veiliger, ruimtelijker en overzichtelijker wordt. De Vijzelstraat in Amsterdam wordt compleet opnieuw ingericht. K_Dekker gaat in onderaanneming van Max Bögl in deze straat drie, waarvan twee monumentale bruggen (geheel of deels) vervangen, inclusief de restauratie werkzaamheden aan de monumentale onderdelen (metselwerk, natuursteen en smeedwerk). Twee daarvan zijn zelfs een Rijksmonument en dateren uit de 18e eeuw.

NIEUWSBRIEF

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.