Letterlijk én figuurlijk bruggenbouwers
Aanleg vijf-in-één brug Elzenhagensingel
Gepubliceerd op 14 juni 2021
Dat Amsterdam Noord nadrukkelijk op de kaart wordt gezet blijkt wel uit alle bouwactiviteiten in dat deel van de hoofdstad. Al die nieuwe woningen en voorzieningen vereisen ook een nieuwe en betere infrastructuur. “Bereikbaarheid en leefbaarheid zijn de belangrijkste uitgangspunten voor het stadsbestuur.”
Aan de Elzenhagensingel in Amsterdam Noord verrijst een nieuwe wijk met 800 woningen en appartementen, bedrijven en een atletiekbaan. Om die wijk goed te ontsluiten en het bestaande wegennet niet extra te belasten was een nieuwe brug naar de Purmerweg noodzakelijk. “Die brug bestaat eigenlijk uit vijf brugdelen: twee voor voetgangers, één voor fietsers en twee voor gemotoriseerd verkeer”, vertelt Egon Habich, uitvoerder bij K_Dekker. Enthousiast is hij met name over de betonnen brugliggers en het duurzame materiaalgebruik. “De composieten brugdekken zijn een combinatie van glasvezel en biohars. Composiet wordt onder een vacuüm geproduceerd, is onderhoudsarm en heeft een langere levensduur. Ook hebben we gerecycled beton gebruikt en zijn de stalen brugpalen geschroefd in plaats van geheid. Zo hadden ze in de directe omgeving minder last van trillingen en geluid.”
Directievoerder en toezichthouder Mohamed Ballouti steekt zijn enthousiasme over het project niet onder stoelen of banken. “Ik kan wel zeggen dat de samenwerking honderd procent top was. Het projectteam van K_Dekker communiceerden open en efficiënt, keken kritisch mee met het ontwerp en dachten continu over manieren om de uitvoering te optimaliseren. Dat resulteerde in tijdwinst voor hen en financiële meevallers voor ons. Win-win dus. Zo wil je het altijd wel.” Samenwerken met partijen die soms tegengestelde belangen hebben is absoluut een kunst, wil Mohamed Ballouti maar zeggen. “K_Dekker heeft hier laten zien dat ze letterlijk én figuurlijk bruggen kunnen bouwen.”
BETONFABRIEK OP LOCATIE
Ook bijzonder: de betonfabriek op locatie. Bij bouwprojecten midden in de stad speelt ruimtegebrek de bouwer nog wel eens parten. Dan kan het een hele organisatorische en logistiek puzzel zijn om alles en iedereen op het juiste moment op de juiste plek te krijgen. Hier was zoveel ruimte dat K_Dekker zelfs een tijdelijke betonfabriek inrichtte. “Dat scheelde enorm veel transportbewegingen, wat niet alleen gunstig is voor het milieu maar zeker ook voor onze planning. Ook voor andere projecten in de omgeving van Amsterdam produceerden we vanuit Noord daarom op deze plek betonnen stootplaten”, legt Egon Habich uit.
PROJECTINFORMATIE
Aanleg vijf-in-één brug Elzenhagensingel
Amsterdam
Het gebied rondom Station Noord van de Noord/Zuidlijn – Centrumgebied Amsterdam-Noord – wordt getransformeerd tot een nieuw stedelijk centrum met ongeveer 4.000 woningen en diverse voorzieningen. Het wordt een plek om te wonen, werken, winkelen en ontspannen. K_Dekker heeft in dit plan een betonnen brug met vijf verschillende brugdekken gerealiseerd die de nieuwe Purmerweg met de Elzenhagensingel verbindt.