Op een klein stationnetje
Gepubliceerd op 15 december 2017
Goede bereikbaarheid van de stations voor alle reizigers is voor ProRail heel belangrijk: iedereen moet na aankomst op het station makkelijk zijn of haar trein kunnen halen. Toch zijn er in Nederland nog stations die matig toegankelijk zijn voor mindervaliden. K_Dekker start in januari 2018 met het verbeteren van die toegankelijkheid op negen stations in Nederland. Dat wil zeggen: dan begint het werk buiten. De voorbereidingen zijn al in volle gang.
Wat voor een buitenstaander mag klinken als negen keer een relatief eenvoudige en bovendien steeds identieke klus, is in werkelijkheid een project van grote omvang. “Elk station is compleet anders. Voor elk station zullen we dan ook een andere oplossing moeten bedenken om de bereikbaarheid van de verschillende perrons te verbeteren. In een aantal gevallen realiseren we een traverse over het spoor en integreren daar de liften in. Bij andere stations installeren we liften in bestaande tunnels onder het spoor en de perrons”, zegt Rob van ’t Hoff, technisch manager bij K_Dekker. De stations zijn stuk voor stuk heel verschillend ingericht. Kortom: wat klinkt als één werk in negen delen, zijn in feite negen op zich zelf staande opdrachten met telkens specifieke kenmerken.
DESIGN & CONSTRUCT
ProRail heeft het werk na aanbesteding aan K_Dekker gegund op basis van UAV-GC/design & construct. Op basis van een pakket eisen heeft K_Dekker een creatief plan opgesteld, inclusief proces en schetsontwerp. Pas in tweede instantie is gekeken naar de prijs. “Dat is dus design & construct in de meest zuivere vorm”, zegt Rob van ’t Hoff. Sommige eisen kun je op meerdere manieren opvatten – dat daarover veel wordt overlegd door alle partijen is pure noodzaak. “Maar het resulteert uiteindelijk wel in een beter plan, waar iedereen zich goed in kan vinden.”
Op die manier een project van a tot z realiseren is absoluut geweldig, vindt Ivo Stork, adviseur van Sophia Engineering, het ingenieursbureau van de Dekker Holding. Hij zit specifiek voor dit project gedetacheerd bij K_Dekker. “We werken met een compact team en dat resulteert in korte lijntjes en snel kunnen schakelen. Een groot voordeel bij dit complexe en veelzijdige project”, zegt Ivo Stork.
Voor de opdrachtgever is het ideaal werken zo: dit kleine team is perfect ingevoerd in het project, de dynamiek spat er vanaf. “Het maandelijkse overleg verloopt heel soepel”, vertelt Ivo Stork. “De opdrachtgever wil nu met nog grotere regelmaat over details overleggen – heel praktisch met zo’n betrokken team.”
3D ONTWERP EN BIM
“Als je bedenkt dat een fout in het ontwerp in elke fase tot een kostenverhoging leidt, en dat die kostenverhoging in elke volgende fase met een factor tien toeneemt, dan snap je hoe belangrijk het is dat je fouten in een zo vroeg mogelijk stadium uit het ontwerp haalt.” Werken met BIM en ontwerpen in 3D hebben dat positieve effect – kleine ontwerpfouten met potentieel grote gevolgen worden veel sneller ontdekt en geëlimineerd. “Architect en constructeur werken op dit project beiden in de BIM-omgeving. Ze kunnen elkaars modellen openen en erin werken. Bovendien heeft K_Dekker er, op afroep, ook nog een BIM-modelleur van Sophia Engineering op gezet”, vertelt Ivo Stork. “Die is perfect in staat om clashes in de modellen te signaleren en er ook effectief over te rapporteren. Dat bespaart veel tijd tijdens de uitvoering én scheelt in de kosten voor eventuele herstelmaatregelen.”
OP WELKE NS-STATIONS ZIJN WIJ STRAKS AAN HET WERK?
• Bloemendaal
• Eindhoven Strijp-S
• Heeze
• Den Helder Zuid
• Wolfheze
• Arnhem Presikhaaf
• Tilburg Reeshof
• Haarlem Spaarnwoude
• Driehuis
Het NS-station van Bloemendaal wordt als eerste aangepakt – onze mensen gaan daar van start in januari 2018. Afgelopen dinsdag is samen met ProRail het startschot hier gegeven met een informatie avond voor bewoners en belangstellenden.
Voor het totale project is in totaal vier jaar uitgetrokken. De liften op het laatste station moeten uiterlijk in 2020 in bedrijf zijn.