De Harenkarspelweg wordt ingericht als 60km-zone. Er komt geen fietspad langs de weg, fietsers volgen de route door het centrum van Warmenhuizen.
Allereerst is een aantal bomen gekapt en is het wegcunet door het weiland ontgraven. Dat ontgraven is gebeurd met een 3D-model dat speciaal voor dit project is ontwikkeld. Dit model wordt in de software van de graafmachine geladen waardoor de machinist zeer nauwkeurig kan graven. Verder zijn er grote hoeveelheden zand, menggranulaat en een aantal nieuwe duikers aangebracht om de waterhuishouding te borgen.
Naast de nieuwe weg is aan weerszijden een nieuwe watergang gegraven. Bij de kruising met de Oostwal is een rotonde aangelegd. Aan de uiteinden van de nieuwe weg zijn nieuwe kruispunten aangelegd, waarbij goede rekening is gehouden met de veiligheid en overzicht voor fietsers en ander verkeer van de zijwegen. Hoewel de nieuwe weg geen hinder is voor het bestaande verkeer (de weg was er immers nog niet), zijn de nieuwe kruispunten dat wel. Daarom is de realisatie van de uiteindes van de nieuwe weg bewust niet gelijktijdig uitgevoerd om de overlast voor het doorgaande verkeer zo veel mogelijk te beperken.
De Oostwal is slechts twee maanden afgesloten geweest voor autoverkeer. Voetgangers en (brom)fietsers konden gebruikmaken van een tijdelijk fietspad. De nieuwe rotonde vormt de spin in het web van de nieuwe weg.