Station Driehuis was echt toe aan een vernieuwd station. Het heeft een nieuw stationsgebouw met transparante overkappingen en met sedum bedekt, groen dak die het station een frisse aanblik geven. Het meubilair is vernieuwd en er zijn twee liften gebouwd. Deze maken het station voor veel meer reizigers toegankelijk. Via de noordzijde ga je via de lift naar de tunnel waarna je met de tweede lift op het perron uitkomt.
Nieuwe liften
De meest in het oog springede verandering aan het station zijn de twee nieuwe liften. Het is daardoor mogelijk om met de lift het perron te bereiken. “Iedereen moet zelfstandig met de trein kunnen reizen. Daarom maken wij onze stations toegankelijk voor álle reizigers. We zijn blij dat er door de verbouwing nu een drempelvrije route naar het perron is. Zo kan iedereen gebruik maken van het station”, zegt regiodirecteur Harro Homan van ProRail.
Reizigerstunnel afgesloten
Tijdens de bouw van de liften was de reizigerstunnel afgesloten. Via trappentorens aan de buitenzijde van het station hebben we een veilige omlooproute voor de reizigers gecreëerd.
Treinvrije periode (TVP)
In het weekend van 10-11-12 juli reden er geen treinen en werkten we dag en nacht door van zaterdagochtend 01.00 uur tot en met maandagochtend 05.00 uur. In dit weekend is o.a. de nieuwe luifel, over het spoor op z’n plek gehesen.
Sinds 2018 verbeteren we de toegankelijkheid van negen stations in Nederland. Die projecten zijn stuk voor stuk uniek – we bekijken elk station letterlijk van alle kanten. Tunnel, lift, viaduct, rolstoelhelling of roltrap: welke oplossing geeft het beste resultaat? We maken gebruik van onze ervaringen in bouw en infra en van onze knowhow van duurzaamheid en hergebruik van materiaal. Zo profiteren reizigers én opdrachtgevers van onze brede blik op bouwen.
Feestelijke opening
Oorspronkelijk stond er een feestelijke opening van station Driehuis gepland, maar helaas kon die geen doorgang vinden. 17 december is het station ondanks de beperkingen toch officieel geopend door Harro Homan. Hij deed dit samen met Bram Diepstraten, wethouder infrastructuur gemeente Velsen, en Irma Winkenius, regiodirecteur NS. Hoe dat ging zie je in de video onderaan dit bericht.