HOME | PROJECTEN | INFRA | METAMORFOSE STATION ALKMAAR NOORD

METAMORFOSE STATION ALKMAAR NOORD

ALKMAAR

PDF

Goede bereikbaarheid van de stations voor alle reizigers is voor ProRail heel belangrijk. Toch zijn er in Nederland nog stations die matig toegankelijk zijn voor mindervaliden. In 2015 heeft K_Dekker met ProRail een contract getekend voor de verbetering van 9 stations in Nederland. Station Alkmaar Noord is nu aan de beurt: dit station ondergaat een complete metamorfose. Na 40 jaar voldoet het station Alkmaar Noord niet meer aan de eisen voor een toegankelijk station. Het station wordt grotendeels afgebroken en herbouwd. Veilig, duurzaam en toegankelijk voor iedere reiziger. De bouw zal ongeveer 1,5 jaar duren.


Alkmaar 01 juli 2021 5.000.000 - 10.000.000 ProRail BV

METAMORFOSE STATION ALKMAAR NOORD

OMZET 5.000.000 - 10.000.000
CONTRACTVORM Bouwteam
OPDRACHTGEVER ProRail BV
ARCHITECT Venhoeven CS
OPLEVERDATUM 01 juli 2021
STATUS In realisatie
LOCATIE Alkmaar

De liften zijn een belangrijke verbetering van het nieuwe station. Aan beide zijden komt een lift die toegang verleend aan het perron. Ook het tunneltje onder het spoor door wordt aangepakt. Met veel licht worden de zichtlijnen verbeterd, waardoor dit een veiliger gevoel zal geven.

Duurzaam station

Het oude stationsgebouw is volledig afgebroken en wordt herbouwd. Het station wordt open en transparant ingericht, met veel (led) licht. Een duurzame oplossing een verbetering voor de veiligheid. Op het dak van het perron komen 170 zonnepanelen, waardoor het station bijna volledig energieneutraal wordt. Veel bouw- en sloopafval en materiaal wordt hergebruikt. K_Dekker heeft voor het ontwerp architectenbureau Venhoeven CS ingeschakeld, welke ook het nieuwe station Alkmaar CS heeft ontworpen. De knipoog naar Alkmaar CS valt niet over het hoofd te zien, Alkmaar Noord wordt ook wel het kleine zusje van Alkmaar CS genoemd.

Materiaal hergebruiken

Bij de sloop van het station is heel wat puin afgevoerd. Maar liefst vier grote containers zijn met puin gevuld. Verder zitten er drie containers vol met oude metalen en drie containers met herbruikbaar bouwmateriaal. De metalen worden omgesmolten en krijgen een nieuw leven. Metselpuin en betonpuin gaat dienst doen als onderlaag voor wegverhardingen. Bouw- en sloopafval wordt gesorteerd en zoveel mogelijk hergebruikt. Hout krijgt een nieuw bestaan als spaanplaat en pallets. En kunststoffen zijn te gebruiken voor het maken van prullenbakken.

Stroom en warmte van afval

Het afval dat na het sorteren niet geschikt is voor hergebruik, gaat naar een Afval Energie Centrale. Met de warmte die vrijkomt bij de verwerking van dit afval wordt stroom opgewekt. Ook wordt restwarmte gebruikt om bijvoorbeeld scholen, kassen en woonwijken te verwarmen. Het oude meubilair uit de wachtruimtes maken we schoon, herstellen en schilderen we, waarna we het opnieuw plaatsen op andere stations.

NIEUWS OVER DIT PROJECT

Succesvol weekend met plaatsen luifels station

Afgelopen weekend is het hoogtepunt bij de herbouw van station Alkmaar Noord met succes voltooid. Een huzarenstukje voor K_Dekker waar de afgelopen maanden naartoe is gewerkt. De vier perron luifels v...
Lees verder

Treinvrije periode rond Alkmaar

Het is stil met het treinverkeer dit weekend rond Alkmaar. K_Dekker daarentegen, is op beide stations in Alkmaar dit weekend hard aan het werk om tijdens deze treinvrije periode (tvp) de benodigde wer...
Lees verder

Kijk live mee bij werkzaamheden station Alkmaar Noord

Bij de herbouw van station Alkmaar Noord zijn we begonnen met de opbouw van de luifels. Op de parkeerplaatsen aan de achterkant van het station worden de luifels de komende weken opgebouwd en tijdens ...
Lees verder

Opbouw van de luifels station Alkmaar Noord gestart

Bij de herbouw van station Alkmaar Noord zijn we begonnen met de opbouw van de luifels. Op de parkeerplaatsen aan de achterkant van het station worden de luifels de komende weken opgebouwd en tijdens ...
Lees verder

TVP station Alkmaar Noord in 2 minuten

De werkzaamheden bij station Alkmaar Noord tijdens de treinvrije periode (tvp) van 52 uur afgelopen weekend in 2 minuten. Dit weekend hebben we damwandkuipen geplaatst voor de liftschachten. Het zou e...
Lees verder