HOME | nieuws | De vooroorlogse hal van treinstation Naarden-Bussum ’had wel wat liefde nodig’ en wordt gerestaureerd. ’We moeten 1926 en 2022 bij elkaar zien te brengen’

De vooroorlogse hal van treinstation Naarden-Bussum ’had wel wat liefde nodig’ en wordt gerestaureerd. ’We moeten 1926 en 2022 bij elkaar zien te brengen’

Renovatie monumentaal stationsgebouw Naarden-Bussum

Gepubliceerd op

Deze week is gestart met de restauratiewerkzaamheden in de stationshal van treinstation Naarden-Bussum. Nadat de hele oostzijde eerder dit jaar in een geheel nieuw jasje werd gestoken, wordt de stationshal uit 1926 juist in de originele staat hersteld. „We gaan het zo restaureren zodat het weer vijftig jaar mee kan”, aldus Luuk Stammes, werkvoorbereider van aannemer K. Dekker.

Lopend door de stationshal zijn de voorbereidingen volop aan de gang. „Er zijn drie fasen, zeg maar drie blokken waarin werkzaamheden verdeelt kunnen worden; het schoonmaken, herstellen en schilderen”, legt stationsmanager Robert Yallop uit, terwijl hij rondloopt in de ruime door NS- architect Herman Schelling ontworpen stationshal. Het gebouw in kubistisch expressionistische stijl kenmerkt zich door de vele strakke lijnen. „Ik heb vijf stations in beheer en vind dit veruit de mooiste. Ik vind het lijnenspel zelf prachtig, maar je moet er wel van houden”, concludeert Yallop.

Het pand is gezamenlijk bezit van de NS en ProRail en een monumentaal pand. Aannemer K. Dekker zal de komende maanden gebruiken om alles weer in de staat van 1926 terug te brengen (kosten 500.000 euro). „Het begon natuurlijk met de aanpassing van de sporen. Dan moeten er toch dingen van zijn plaats of veranderd worden en dan gaat er een treintje lopen en komt van het een het ander”, vertelt Yallop over de reden van de restauratiewerkzaamheden waarbij deze week is begonnen met het afdekken van de vloeren, legt Stammes telefonisch uit. „We gaan onder andere met een hoogwerker naar binnen en willen de tegelvloer eronder niet beschadigen.”

Verstevigingen

Over de hele hal liggen de planken inderdaad al strak langs elkaar. Daarnaast is veel afgeplakt en om de lange kroonluchters in de hal is plastic aangebracht. Yallop: „Het plafond gaat ook geschilderd worden. Maar het aankomende weekend wordt eerst alles wat steen en metselwerk is, schoongemaakt.”

Dat gebeurt met een soort pasta. Stammes: „Dat brengen we erop aan en als we dat eraf halen is het schoon. Daarna gaan we oude reparaties herstellen. Daar waar het niet netjes gebeurd is, herstellen we nu opnieuw op een correcte manier.” Ook eventuele scheuren moeten worden gerepareerd. „In sommige gevallen brengen we ook verstevigingen aan tussen de voegen. Er is een tijd terug ook een plofkraak geweest en daarvan is ook nog wat schade.”

Dertig monsters

Ook wijkt de kleur van de stenen waarmee het gat toen gedicht is en ooit de pinautomaat zat, nogal af van de overige stenen. Uiteindelijk moet alles in de hal weer dezelfde originele steen gaan worden. Stammes: „We hebben dertig monsters moeten aanleveren om tot de steen te komen die goed past. Het was nogal een werk om de juiste glazuurlaag te krijgen.”

Ook om de oorspronkelijke kleur te vinden voor de buitenvensters, moest creatief te werk worden gegaan. „Op de tegeltjes van de klok aan de buitenzijde van het station is ooit dezelfde kleur gebruikt als op de kozijnen”, vertelt Stammes. „Van een van de tegeltjes is daarom wat verf afgeschraapt en dat is naar een laboratorium gestuurd en daarop is kleurenonderzoek gedaan. Zo weten we wat ooit de oorspronkelijke kleur was. We moeten namelijk werken met de materialen die toentertijd gebruikt werden.”

Toen en nu

„We moeten 1926 en 2022 bij elkaar zien te brengen”, legt Yallop de uitdaging uit. ,,We huren een speciale architect in die hierin gespecialiseerd is en aangeeft wat we kunnen gebruiken, wat niet en wat eventueel alternatieven zijn. Zo’n monumentaal pand geeft toch een bepaalde verplichting. Daar wil je goed voor zorgen.”

En dit station had duidelijk een beetje liefde nodig, merkte Yallop. Zo is ook alle elektriciteit een beetje ratjetoe. „Er zijn camera’s opgehangen, draden voor verlichting en vluchtwegbebording en elke keer is een gedeelte gedaan, dus dat is nu wat rommelig”, ziet Stammes. „We gaan dat integraal aanpakken en alles in een keer netjes wegwerken.”

Glimmend metaal

En dan kan het zelfs zo zijn dat het er niet mooier op wordt. ,,Die grijze plastic buis die daar naar een van die borden loopt ziet er nu redelijk onopvallend uit”, wijst Yallop naar twee lichtgevende borden boven de trappen, waarvan een een digitaal scherm met de vertrekkende treinen. ,,Omdat je moet werken met kleuren en materialen uit die tijd, kan het zijn dat de buis ernaartoe nu een glimmend metaal wordt en wel opvalt.”

Boven het digitale bord is overigens nog duidelijk te zien waar vroeger een ronde klok gehangen heeft. ,,Dat zijn typisch van die dingen die schoongemaakt gaan worden”, weet Yallop. Ook wijst hij naar verschillende plekken in de wand waar gaatjes zitten of een andere kleur steen is gebruikt. Ook de daklichten worden vanwege ARBO-regels voorzien van gelaagd glas, het dak gerepareerd en het glas voor de glas-in-loodramen aan de voorkant van stevig glas voorzien.

Vocht

Overigens zorgde vocht de afgelopen jaren voor de grootste problemen. Stammes: ,,Doordat er veel lood niet goed zat en er lekkages zaten in de dakbedekking is veel vochtschade ontstaan. Ook veel van de hemelwaterafvoeren, dat is een duur woord voor regenpijp, liepen inpandig. Dat leverde condens en ook vochtschade op. We hebben alle pijpen nu buiten aangebracht en kan het herstellen beginnen.”

En dan kan het zo zijn dat het er niet eens mooier op wordt. ,,Die grijze plastic buis die daar naar een van die borden loopt ziet er nu redelijk onopvallend uit”, wijst Yallop naar twee lichtgevende borden boven de trappen, waarvan een een digitaal scherm met de vertrekkende treinen. ,,Omdat je moet werken met materialen uit die tijd, kan het zijn dat de buis ernaartoe nu een glimmend metaal wordt en wel opvalt Het is een kwestie van smaak, maar sommigen zullen dat misschien minder mooi vinden.”

De buitengevel aan de oostzijde werd dit voorjaar al opgeleverd. Op 22 december moet de restauratie van de hal afgerond zijn. Of dat gaat lukken? , Stammes: ,,Jazeker! We willen met kerst thuis zijn.”

BRON: Noordhollands Dagblad

NIEUWSBRIEF

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.