HOME | PROJECTEN | RENOVATIE MONUMENTAAL STATIONSGEBOUW NAARDEN-BUSSUM

RENOVATIE MONUMENTAAL STATIONSGEBOUW NAARDEN-BUSSUM

BUSSUM

PDF

De gevel en de zijvleugels van het station Naarden-Bussum zien er straks weer piekfijn uit. K_Dekker gaat dit monumentale stationsgebouw nu ook aan de buitenzijde in vijf fases volledig renoveren. Metselwerkherstel, nieuwe dakbedekking en bouwkundig herstel van het monumentale stationsgebouw. Een klus van formaat, die ongeveer een jaar zal duren.


Bussum 01 augustus 2022 1.500.000 - 5.000.000 NS station | vastgoed & ontwikkeling

RENOVATIE MONUMENTAAL STATIONSGEBOUW NAARDEN-BUSSUM

OMZET 1.500.000 - 5.000.000
CONTRACTVORM UAV
OPDRACHTGEVER NS station | vastgoed & ontwikkeling
ARCHITECT Architectenbureau Fritz
OPLEVERDATUM 01 augustus 2022
STATUS In realisatie
LOCATIE Bussum

De werkzaamheden bestaan grotendeels uit het herstellen en reinigen van al het metselwerk en gevelschades. De dakbedekking wordt vervangen en er wordt dakisolatie aangebracht. Ook worden alle natuursteen afdekkers en de kozijnen hersteld of vervangen en komen er nieuwe toegangsdeuren naar de stationshal.

Het kubistische gebouw -naar een ontwerp van ir. H.G.J. Schelling- heeft door de jaren heen flink in moeten leveren in zijn verschijningsvorm. Beperkt en slecht onderhoud heeft ertoe geleid dat er sprake is van een lappendeken in de gevel. Ook zijn er veel (gevel) schades door problemen in de waterhuishouding, waardoor thermische uitzetting is ontstaan. Een grootschalige renovatie is daarom noodzakelijk.

Veiligheid en logistiek

Dit project is vooral een logistieke uitdaging. Het station blijft tijdens de werkzaamheden namelijk in gebruik. Om de overlast te beperken en de veiligheid voor de reizigers te garanderen wordt dit project in fases uitgevoerd. De meeste werkzaamheden vinden plaats buiten de looproutes van reizigers, zij zullen van deze werkzaamheden dan ook weinig overlast ondervinden. Daarnaast is ook de bouwplaats inrichting zeer beperkt, waardoor goed moet worden nagedacht over de logistieke aan- en afvoer. Steeds wordt een gedeelte van het station afgeschermd om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren.

Vorig jaar heeft K_Dekker dit station aan de binnenkant al flink opgeknapt: het stationsgebouw is verbouwd, er is een extra toegang naar perron 1 gemaakt en tevens zijn de fiets-parkeerplekken flink uitgebreid, is er een nieuwe wachtzone op perron 1 ingericht en de monumentale perronkap en gevel deels gerestaureerd. Daarnaast zijn op alle overige perrons ook installatietechnische werkzaamheden zoals verlichting en bewegwijzering vernieuwd.

Bijzonder aan dit project is dat de authentieke uitstraling van het monumentale station overal behouden blijft. De kenmerkende gevelstenen in en om het station en het perron zijn en worden ook weer toegepast in de nieuwe delen van het station. Het verschil met de bestaande bouw zal daarom nauwelijks te onderscheiden zijn.