HOME | nieuws | Ondergrondse singelgarage hersteld na brand

Ondergrondse singelgarage hersteld na brand

Renovatie ondergrondse parkeergarage Alkmaar

Gepubliceerd op

Op 1 juli 2020 wordt brand gesticht in de ondergrondse Singelgarage. Twee auto’s staan in lichterlaaie op de verdieping -2. De Alkmaarse parkeergarage kleurt zwart van binnen, rookwolken komen naar buiten.

De hitte neemt toe op verdieping -2. Het plafond, de platen van verdiepingen min -1 zijn het haasje. Boven smelt wat er smelten kan. ,,Ja, na de brand was er een groot gapend zwart gat.’’ Je kon er zo doorheen vallen, weet Rick Bleeker nog. Hij is projectleider van aannemer K. Dekker uit Warmenhuizen. Die is het afgelopen jaar bezig geweest met het opknappen van de parkeergarage.

Het grote gapende gat is nu vervangen door splinternieuwe platen. In totaal zijn er negen platen vervangen. ,,Normaal hijs je die zo op een plek, maar dat is onmogelijk in een parkeergarage waar een verdieping niet hoger is dan twee meter’’, geeft Bleeker aan. ,,Dat was de eerste uitdaging.’’ Een soort mechanische spinnen konden de platen op hun plek zetten.

Tekst gaat door onder de foto’s 

Bouwput

De opening van de garage wordt nu op 5 juli geschat. Bleeker gunt samen met Patrick Langendijk van de gemeente Alkmaar een kijkje in de garage aan gemeenteraadsleden. Alleen OPA-mannen Victor Kloos en Jan Hoekzema toonden interesse. De kraters van een van de twee uitgebrande auto’s tekenen het beton nog. De ondergrondse parkeergarage in Alkmaar komt langzaam uit de duisternis. ’Waar begin ik aan?’, dacht de aannemer

Een kijkje in de ’nieuwe’ garage. Hoekzema, zelf uit de veiligheidswereld, heeft de Singelgarage het afgelopen jaar regelmatig onder de loep gelegd. ,,Het valt me op dat het nog een bouwput is’’, zegt hij. De stellages staan er nog, kabels liggen nog los, plastic verhult nog verschillende zaken.

Onder het plastic zit het nieuwste van het nieuwste, geeft Langendijk aan. Zo hebben de nieuwe entreepalen nummerbordherkenning gekregen. Trots is hij op de nieuwe verlichting. Die halen de garage uit de duisternis. Die bewegen mee met bezoeker, die schakelen zichzelf aan alsof een rode loper zich uitrolt. ,,Er is meer licht dan voorheen, om meer een gevoel van veiligheid te geven.’’

Snufjes

Andere snufjes waar hij blij van wordt zijn de videoschermen in het trappenhuis en de verdubbeling van het aantal camera’s. Het zijn er 38 geworden, voorheen waren het er negentien. ,,Er zijn nu geen dode hoeken meer’’, geeft Bleeker aan. Nieuw is een zebrapad dat aan de binnenkant loopt van de garage. Het effect is dat de auto nu te gast is en niet meer de voetganger, zoals in de oude situatie.

Een ander pronkstuk is de nieuwe RWA, de rookwarmteafvoer. Het is het rookbeheersingssysteem dat bij brand rook het pand uit blaast. In een aparte kamer bevindt zich het hart van de RWA. ,,Twee grote vliegtuigmotoren van 700 kilo per stuk’’, zegt Langendijk. De rook komt bij die motoren uit en die blazen het als door een schoorsteen naar buiten.

Aanpassingen aan het noodluik bij de gracht, moeten de brandweer beter toegang geven in het geval van nóg een brand. Bleeker:,,Die ingang mistte de brandweer wel. Ze moeten zoveel mogelijk routes hebben om een brand aan te vliegen.’’ Aparte brandmelders zijn vervangen door zogenoemde LIST kabels. Slimme kabels. ,,We hadden veel loze brandmeldingen’’, zegt Langendijk.

In plaats van zes plekken voor elektrische auto’s, komen er twaalf. Dat kunnen er zeventien worden. De veiligheid van elektrische laadplekken in garages is nog een vraag zonder antwoord, geeft Langendijk aan. Dat is iets dat landelijk nog boven de markt hangt. De kraters van een van de twee uitgebrande auto’s tekenen het beton nog. De ondergrondse parkeergarage in Alkmaar komt langzaam uit de duisternis. ’Waar begin ik aan?’, dacht de aannemer ,,Het valt me op dat het nog een bouwput is’’, aldus raadslids Jan Hoekzema.

Aanbesteding

Een gitzwarte parkeergarage. Het was wel een klus waarvan Bleeker even dacht: ’Waar begin ik aan?’ De aanbesteding was niet openbaar, maar niet iedere aannemer zat op de klus te wachten. ,,Die dachten: ’Laat maar zitten’. Tachtig procent is elektrotechnisch installatiewerk. Aannemers gespecialiseerd in installatie zijn vaak niet de hoofdaannemers. Ik ben ook meer van het civiele. Wel echt een andere tak.’’ En toch dacht hij ’kom maar op’. Hij roemt het werk van Elektropartners dat erbij is gehaald als partner.

Uitdagend vond hij het om de overlast te beperken. De verleiding was groot om een deel van het park af te zetten. Ook ongelukkig was dat het vervangen van stroomkabels net samen dreigde te lopen met de opening van de terrassen. De kabels lopen via restaurant Abby’s. ,,Dat hebben we nog snel ervoor kunnen regelen.’’ Volgens Langendijk was het meest uitdagend de aansturing van elektra. ,,Dat verloopt meestal niet zo flexibel. Levertijden kunnen oplopen tot een jaar.’’ Bleeker en Langedijk noemen het een klein wonder dat het snel is gegaan.

Update

Brand of niet, de Singelgarage was toe aan een opknapbeurt. Langendijk: ,,Water was een probleem. Bij de ingang lagen altijd plassen. De damwanden waren smoezelig. Negentig procent van de lekkages is weg, we zijn nog met een paar puntjes bezig.’’ De laatste loodjes wegen vaak het zwaarste. Normaal werkt er zo’n 30 à 35 man per dag op de locatie. Voor de laatste weken loopt dat op tot 50 om alles af te monteren.

De bedoeling was ooit 1 juli open te gaan. Dat lukt niet meer. Een struikelpunt leek even het ontbreken van nieuwe puien te zijn. Die worden te laat geleverd. Daar is met tijdelijke muren een oplossing voor gevonden. ,,Dat is essentieel, omdat je ruimtes moet kunnen afsluiten bij brand.’ Die worden half juli alsnog vervangen door de juiste puien.

Naast monteren staan de laatste weken in het teken van testen. Eerst zelf testen en dan volgt de grote test: De certificering van de garage is op 24 juni. Bleeker: ,,Dat is zeker geen formaliteit. Dat is spannend, dat moet heel strak gaan. Een kink in de kabel kan overal zitten. Apparatuur kan opeens ergens niet meer werken. Het is zeker geen zekerheid.’’

Als die test wordt doorstaan, volgt groen licht voor 5 juli.

Klik hier voor een VIDEO

PROJECTINFORMATIE

Renovatie ondergrondse parkeergarage Alkmaar

Alkmaar

De in Alkmaar gelegen ondergrondse Singelgarage heeft in juli 2020 veel schade opgelopen door een hevige brand die in de garage heeft gewoed. Op twee plekken zijn de kanaalplaten verloren gegaan. K_Dekker heeft eerst opdracht gekregen om deze kanaalplaten te vervangen. In navolging van de succesvolle uitvoering van deze opdracht hebben we een aanvullende opdracht gegund gekregen voor het installatie-technische onderdeel, de tweede fase. 2 juli jl. is de parkeergarage weer geopend.

 

 

 

NIEUWSBRIEF

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.