HOME | projecten | Nieuwbouw Eurostar UK Terminal
PDF

Nieuwbouw Eurostar UK Terminal

Amsterdam Centraal Station

In het oostelijke deel van Amsterdam Centraal Station heeft K_Dekker de nieuwe Eurostar UK Terminal gebouwd. Dit ambitieuze project moet Eurostar-reizigers naar Londen een eersteklasgevoel geven in het hart van Amsterdam Centraal. En daar kwam het nodige bij kijken.


Amsterdam Centraal Station 31 december 2024 > 10.000.000 NS Stations Vastgoed

Nieuwbouw Eurostar UK Terminal

Omzet > 10.000.000
Contractvorm Array
Opdrachtgever NS Stations Vastgoed
Architect ZJA / Superimpose
Opleverdatum 31 december 2024
Gerealiseerd
Locatie Amsterdam Centraal Station

De bouw van de UK Terminal stond bol van de logistieke en bouwtechnische uitdagingen. “Het is een inbouwproject onder de sporen van Amsterdam CS,” legt Bas Pronk van K_Dekker uit. “Daarbij rijden de treinen letterlijk over onze hoofden. Dit betekent dat elke constructie die we maken moet kunnen omgaan met de millimeterbewegingen die optreden wanneer een trein boven ons remt.” De locatie maakte het project zowel uitdagend als uniek: werken onder een van de drukste spoorstations van Nederland, terwijl de treinen blijven rijden, vergt een precieze planning en nauwe samenwerking met andere partijen.

Het ontwerp van de UK Terminal is gericht op een naadloze en comfortabele reizigerservaring. Reizigers moeten, net als op een vliegveld, door veiligheidscontroles en langs grenscontroles, alvorens zij hun Eurostar naar het Verenigd Koninkrijk kunnen betreden. “We willen de Eurostar-passagiers een heel luxe reiservaring bieden,” zegt Pronk. “Het moet een klasse apart worden, niet zomaar een perron.” Hiervoor zijn hoogwaardige materialen gebruikt, en zijn de ruimtes ontworpen om efficiënt grote groepen mensen te kunnen verwerken.

Een ander belangrijk aspect van de bouw is het robuuste karakter van de gebruikte materialen. “Alle afwerkingen zijn vandalismebestendig en geprefabriceerd,” vertelt Pronk. “Dit is nodig, want op piekmomenten moeten er in anderhalf uur tijd zo’n zevenhonderd passagiers door de terminal worden verwerkt.” Deze robuustheid gaat hand in hand met het streven naar een zo optimaal mogelijk reizigerservaring: de terminal moet zowel bestand zijn tegen intensief gebruik als een comfortabele en verfijnde uitstraling hebben.

De samenwerking met ProRail en Strukton – die vlak naast de nieuwe terminal aan het werk waren in het station – speelde een grote rol in het succes van dit project. “We zaten letterlijk in elkaars werkgebied,” merkt Pronk op. “Links van ons zit de bouwkuip van ProRail, boven ons werkte Strukton aan het spoor. Het is alsof je continu een puzzel legt, waarbij alle stukjes precies op hun plek moeten vallen om verstoringen in de reizigersstroom te voorkomen.”

De Eurostar-verbinding tussen Amsterdam en Londen heeft sinds 15 juni 2024 stilgelegen vanwege deze grootschalige renovatie. Door de renovatie is het tevens mogelijk gemaakt om grenscontroles uit te voeren, wat noodzakelijk is omdat het Verenigd Koninkrijk geen deel uitmaakt van het Schengengebied. Sinds maandag 10 februari rijden de rechtstreekse Eurostar-treinen weer tussen Amsterdam en Londen.