HOME | projecten | _INFRA | Aanleg walstroomvoorzieningen haven
PDF

Aanleg walstroomvoorzieningen haven

Scheveningen

De walstroomvoorziening in de 1e en 2e haven van Scheveningen was een samenwerking tussen K_Dekker bouw & infra en Klaver Giant Groep. De laatste was verantwoordelijk voor de elektriciteitsvoorziening, K_Dekker voor het bouwkundige en civiele deel. Strakke planning en soepele communicatie waren cruciaal in dit project: laden en lossen moest namelijk gewoon door kunnen gaan.


Scheveningen 28 februari 2017 500.000 - 1.500.000 Klaver Technisch Bedrijf

Aanleg walstroomvoorzieningen haven

Omzet 500.000 - 1.500.000
Contractvorm Array
Opdrachtgever Klaver Technisch Bedrijf
Architect Kruijer Bouwmanagement BV
Opleverdatum 28 februari 2017
Gerealiseerd
Locatie Scheveningen

Hoofdreden voor de aanleg van de walstroomvoorziening was om de geluidsoverlast en luchtvervuiling voor omwonenden en bedrijven in de haven te verminderen. Aangemeerde schepen zijn voor hun energievoorziening dan niet langer aangewezen op dieselaggregaten. Scheveningen is na IJmuiden de tweede zeehaven in Nederland met een walstroominstallatie met 400A aansluitingen voor zeeschepen.

Groot vermogen

Het totale project bestaat uit tien walstroomaansluitingen van 400A krachtstroom. Twee aansluitingen voor Rijkswaterstaat in de 2e haven en acht voor schepen van verschillende rederijen in de 1e haven, bij de visafslag. Omdat aan boord geen ruimte beschikbaar is voor transformatoren moet walstroom op laagspanning (400V/440V) worden aangeboden.

De schepen vragen relatief grote vermogens: tussen de 125 en 400 kW, afhankelijk van het schip en de stroomvraag aan boord. De helft van de schepen gebruikt een frequentie van 50 Hz, de andere helft 60 Hz.

Traforuimtes en kasten

De traforuimte in de 1e haven is volledig ondergronds aangebracht aan de zeekade. Omdat de bestaande verankering van de zeekade deels moest worden verwijderd is er vanaf het water opnieuw verankerd met groutankers. Langs de kade in de 2e haven zijn zeven walstroomkasten geplaatst en is er een traforuimte met laagspanningsruimte gebouwd in het duingebied aan de Houtrustweg. Beide ruimtes bestaan uit een in het werk gestorte betonconstructie, op staal gefundeerd.

Communicatie rode draad

Niet alleen technisch gezien was dit een flinke klus, communicatief en qua planning kende het project ook heel wat uitdagingen. Het werk in en om de haven moest altijd door kunnen gaan. Dat hele proces liep op rolletjes dankzij de soepele samenwerking en de strakke communicatie tussen de mensen van K_Dekker en Klaver Giant Groep.

_Nieuws over dit project

Nieuwe walstroom 1e en 3e haven te Scheveningen

De gemeente Den Haag wil de leefomgeving in de haven van Scheveningen verbeteren. Daartoe moet het gebruik van aggregaten in de haven worden beperkt. Deze worden onder andere gebruikt voor grote schep...
Lees verder