DE VOLGENDE HALTE IS: GROEN!
Nieuwbouw eindpunthuisjes voor rijdend personeel GVB
Gepubliceerd op 9 juli 2019
Bij het eindpunt van elke tramlijn in Amsterdam staat een zogenaamd ‘eindpunthuisje’: met wc, keuken, kantoor en overlegruimtes voor de trambestuurders, conducteurs en medewerkers van GVB. Bij de geplande nieuwbouw van het eindpunthuisje voor lijn 7 aan de Slotermeerlaan ging de buurt dwarsliggen. “Een test voor onze creativiteit.”
Marianne Gieling is werkvoorbereider bij K_Dekker en was er vanaf dag één bij betrokken. “Hoewel het project in eerste instantie helemaal niet zo spannend leek, was de tegenstand in de buurt flink groter dan gedacht. De bewoners wilden niet dat in het net nieuw aangelegde park bebouwing zou komen.” Dat protest kwam niet helemaal onverwacht, legt projectleider Henk Jan Jansen Manenschijn van GVB uit: “De bewoners associeerden de nieuwbouw van het eindpunthuisje vooral met overlast tijdens de bouw. Ook vreesden ze een lelijk gedrocht in een prachtig park. Daarnaast was net bekend dat door de komst van de Noord/Zuidlijn ‘hun’ tramlijn 14 een andere route zou rijden. Dat tramlijn 7 – met praktisch dezelfde route – veel vaker ging rijden, sneeuwde compleet onder. Alles bij elkaar was het voldoende voer voor onrust.”
PIJN IN KAART GEBRACHT
Op een goed bezochte informatieavond met de buurt werden de pijnpunten geïnventariseerd. Daar bleek het zicht op het huisje het grootste probleem. Met die input ging K_Dekker aan de slag. Het voorstel: een compact gebouw met een sedumdak en met planten beklede muren, uitgewerkt door Bas Symons van Zwarts&Jansma Architecten. En dat bleek een schot in de roos. Over het nieuwe ontwerp waren niet alleen de bewoners enthousiast, ook GVB kon zich er heel goed in vinden. Jansen Manenschijn: “GVB is een groen bedrijf. Een eindpunthuisje dat letterlijk groen is en bijna wegvalt tussen de struiken past daar natuurlijk perfect bij. Dat we geen enkel bezwaarschrift kregen is er de ultieme bevestiging van.”
Om de groen beplante muur ook mooi groen te houden heeft K_Dekker een speciaal irrigatiesysteem aangelegd. Het regenwater wordt opgevangen in een speciale tank die voorzien is van een op afstand bedienbare pomp om op droge dagen de muurplanten te bewateren.
HET WORDT NOG GROENER
Verder had GVB vooraf bepaald dat dit huisje geen gasaansluiting mocht krijgen. “Er is een warmtepomp geïnstalleerd en het gebouw heeft een optimale isolatie”, vertelt Gieling. “Na de eerste honderd dagen is gebleken dat het elektriciteitsverbruik gelijk is of zelfs lager uitvalt dan bij bestaande eindpunthuisjes mét gasaansluiting”, stelt Jansen Manenschijn.
Dat maakt dit eindpunthuisje nog groener dan de buitenkant al doet vermoeden.
PROJECTINFORMATIE
Nieuwbouw eindpunthuisjes voor rijdend personeel GVB
Amsterdam
Het rijdend personeel in het Amsterdamse openbaar vervoer zit niet alleen maar op de bus, tram of metro. Tussen hun diensten pauzeren ze in de zogenaamde personeelshuisjes. K_Dekker tekende voor de bouw van deze accommodaties.