Hoofdreden voor de aanleg van de walstroomvoorziening was om de geluidsoverlast en luchtvervuiling voor omwonenden en bedrijven in de haven te verminderen. Aangemeerde schepen zijn voor hun energievoorziening dan niet langer aangewezen op dieselaggregaten. Scheveningen is na IJmuiden de tweede zeehaven in Nederland met een walstroominstallatie met 400A aansluitingen voor zeeschepen.
Groot vermogen
Het totale project bestaat uit tien walstroomaansluitingen van 400A krachtstroom. Twee aansluitingen voor Rijkswaterstaat in de 2e haven en acht voor schepen van verschillende rederijen in de 1e haven, bij de visafslag. Omdat aan boord geen ruimte beschikbaar is voor transformatoren moet walstroom op laagspanning (400V/440V) worden aangeboden.
De schepen vragen relatief grote vermogens: tussen de 125 en 400 kW, afhankelijk van het schip en de stroomvraag aan boord. De helft van de schepen gebruikt een frequentie van 50 Hz, de andere helft 60 Hz.
Traforuimtes en kasten
De traforuimte in de 1e haven is volledig ondergronds aangebracht aan de zeekade. Omdat de bestaande verankering van de zeekade deels moest worden verwijderd is er vanaf het water opnieuw verankerd met groutankers. Langs de kade in de 2e haven zijn zeven walstroomkasten geplaatst en is er een traforuimte met laagspanningsruimte gebouwd in het duingebied aan de Houtrustweg. Beide ruimtes bestaan uit een in het werk gestorte betonconstructie, op staal gefundeerd.
Communicatie rode draad
Niet alleen technisch gezien was dit een flinke klus, communicatief en qua planning kende het project ook heel wat uitdagingen. Het werk in en om de haven moest altijd door kunnen gaan. Dat hele proces liep op rolletjes dankzij de soepele samenwerking en de strakke communicatie tussen de mensen van K_Dekker en Klaver Giant Groep.