HOME | projecten | _INFRA | Dempen koelwaterkanaal Hemweg
PDF

Dempen koelwaterkanaal Hemweg

Amsterdam

Het koelwaterkanaal bij de voormalige Hemwegcentrale in Amsterdam is succesvol gedempt door K_Dekker bouw & infra. Merel Versteeg, Werkvoorbereider bij K_Dekker, geeft een  toelichting op het project, dat in opdracht van de Port of Amsterdam werd uitgevoerd. De vrijgekomen grond zal door netbeheerder Liander worden benut voor de bouw van Een 420 MVA elektriciteitsstation.


Amsterdam 11 juli 2024 500.000 - 1.500.000 Port of Amsterdam

Dempen koelwaterkanaal Hemweg

Omzet 500.000 - 1.500.000
Contractvorm Array
Opdrachtgever Port of Amsterdam
Opleverdatum 11 juli 2024
Gerealiseerd
Locatie Amsterdam

De sloop van de oude kolengestookte centrale maakte een deel van het koelwaterkanaal overbodig. “Een gedeelte van het kanaal werd niet meer gebruikt en kon daarom worden gedempt. Hierdoor ontstaat een bouwrijp terrein waar Liander in fases nieuwe infrastructuur kan ontwikkelen,” aldus Versteeg. Hoewel het werk op het eerste gezicht eenvoudig leek, bracht het project de nodige uitdagingen met zich mee. “Het kanaal dateerde uit de jaren vijftig, waardoor we niet exact wisten wat we onder water zouden aantreffen. De tekeningen waren beschikbaar, maar de werkelijkheid kan afwijken,” vertelt Versteeg.

Om het kanaal te dempen, werd eerst een dam aangelegd met bigbags vol zand. “Daaroverheen hebben we een laag GreenBase aangebracht, een klei-achtig product dat hielp bij het beheersen van de waterstand.” Vervolgens werd het water weggepompt en kon de daadwerkelijke sloop en demping beginnen. De bodem van het kanaal bestond deels uit gewapend beton, stampbeton en oude damwanden. “We hebben de betonnen vloer gesloopt en de damwand aan de noordzijde verwijderd,” legt Versteeg uit. In totaal werd circa 14.000 kubieke meter zand gebruikt om het kanaal volledig op te vullen en te verdichten.

Veiligheidsmaatregelen

Het zand werd beschikbaar gesteld door de opdrachtgever en aangevoerd vanuit een nabijgelegen gecreëerd depot. Het transport werd nauwkeurig gecoördineerd met het transportbedrijf, waarbij continu vrachtwagens werden ingezet om het zand naar de projectlocatie te vervoeren.

Veiligheid speelde een cruciale rol in het project. “We werkten bovenop en naast 50 en 150 kv hoogspanningskabels, een netwerk dat een groot deel van Amsterdam van stroom voorziet. We hebben deze kabels met zuigtechniek opgezocht en vervolgens overkluisd met draglineschotten om schade te voorkomen. Daarnaast moesten we trillingen minimaliseren dus de transportroute was volledig voorzien van rijplaten en scheepshuiden” licht Versteeg toe.

Ondanks deze uitdagingen werd het project binnen de gestelde planning afgerond. “We startten begin mei en hadden als doel om voor de bouwvak op te leveren. Halverwege juli hebben we het werk succesvol afgerond,” meldt Versteeg.

Toekomstige ontwikkelingen

Met de afronding van de demping is de basis gelegd voor de volgende fase: de ontwikkeling van transformatorstations door Liander. Deze stations zullen een belangrijke rol spelen in de energievoorziening van Amsterdam.