Nieuwbouw loods, opslag en fabriek NS Treinmodernisering
Haarlem
Achter de schermen bij de nieuwbouw op terrein NS Treinmodernisering in Haarlem: Vlak tegen het centrum van Haarlem aan werkt K_Dekker aan een indrukwekkend nieuwbouwproject op het NS-terrein. Het project omvat het ontwerpen en realiseren van een wielstellenfabriek, draaistellenloods en een wielstellenopslag van 6.000 vierkante meter, in de nabijheid van bestaande werkplaatsen die operationeel blijven. Dit maakt het een complex proces waarin veel afstemming tussen partijen noodzakelijk is.
Nieuwbouw loods, opslag en fabriek NS Treinmodernisering
Dit is dan ook een belangrijke reden geweest om voor een bouwteam te kiezen. Het nieuwe treinmoderniseringscentrum zal ruimte bieden voor het reviseren van draaistellen, motoren en andere cruciale onderdelen van treinen. Het terrein, een historisch stukje spoorweginfrastructuur, wordt stap voor stap vernieuwd, waarbij modernisering en behoud van karakter hand in hand gaan.
“Het is eigenlijk een halve fabriekshal van 6.000 vierkante meter,” vertelt projectleider Peter Sijm, terwijl hij wijst op de immense ruimte waar treinonderdelen zullen aankomen voor onderhoud en modernisering. “Een trein komt hier binnen, wordt gestript van zijn kap, en het onderstel wordt op rails naar onze werkplaats gereden.”
Praktisch en doelgericht samenwerken
Een belangrijk aspect van het werk, legt Sijm uit, is de samenwerking met andere partijen op het terrein. “De bouwbegeleiding en directievoering is in handen van de firma BBA uit Heemskerk, die fungeren als smeermiddel tussen alle partijen,” zegt hij. Deze coördinatie zorgt ervoor dat alle betrokkenen weten waar ze aan toe zijn en dat eventuele problemen snel opgelost kunnen worden.
Logistiek gezien vormt het werken op een operationeel fabrieksterrein een van de grootste uitdagingen. “Alle grote vrachten gaan via één poort en moeten begeleid worden door verkeersregelaars,” vertelt Sijm. “Bovendien moeten deze transporten zorgvuldig worden afgestemd met het verkeer en andere werkzaamheden van de NS op het terrein.” Bouwtechnisch zijn de drie grote betonstortingen voor de vloeren een uitdaging vanwege de weersafhankelijkheid.
“Voor de tender moesten we de nodige documenten indienen, maar uiteindelijk zijn we gekozen om onze praktische aanpak,” vertelt Sijm met enige trots. De eerste fase was een tender waarin K_Dekker de opdracht won van twee andere partijen. Daarna zijn de uitvoeringsstukken (UO) en prijsvorming in bouwteamverband uitgewerkt, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een aannemingsovereenkomst met een vaste prijs. Sijm benadrukt dat de opdrachtgever, NS, juist op zoek was naar een partner die, net als de mensen van K_Dekker, weet van aanpakken en niet te moeilijk doet. Wij zijn uiterst professioneel en doen wat we beloven. En tegelijkertijd echt jongens van de werkvloer. Dat sprak de opdrachtgever aan.”
Een uitdaging met duurzaamheid
Een belangrijk onderdeel van de nieuwbouw is het streven naar duurzaamheid. “We proberen zo duurzaam mogelijk te werken, maar we kijken ook naar wat realistisch is,” zegt hij. Dit betekent bijvoorbeeld dat er vleermuiskastjes zijn geplaatst om rekening te houden met de lokale flora en fauna.
Het nieuwe treinmoderniseringscentrum speelt ook een belangrijke rol in de duurzaamheid van het onderhoud van treinen. Door op één locatie te moderniseren, worden logistieke processen efficiënter en de milieubelasting lager gehouden. Daarnaast worden er moderne technieken gebruikt die bijdragen aan een langere levensduur van de treinen en een efficiënter gebruik van materialen.
Het weer speelt een belangrijke rol in de voortgang van het project. “We hebben drie grote betonstortingen buiten moeten doen, wat uiteraard weersafhankelijk is,” zegt Sijm. Onlangs zorgde hevige regenval nog voor de nodige uitdagingen, maar volgens Sijm zijn dit soort zaken onderdeel van het werk. “Het is soms pompen of verzuipen, letterlijk,” lacht hij. “Maar we weten ermee om te gaan.”
Partners en samenwerking
Het project nadert zijn voltooiing, met een geplande oplevering in de zomer van volgend jaar. Sijm benadrukt dat het succes van dit soort projecten vaak afhangt van de mensen op de werkvloer. “Het mooie is dat we het hier met een relatief klein team doen. Iedereen kent elkaar, en dat zorgt voor korte lijnen en snelle communicatie.” Volgens Sijm werkt K_Dekker vaak samen met vaste partners die al vanaf de prijsvorming betrokken zijn bij het project. “Die directe lijntjes met onze partners, zoals de architect, maken dat we snel kunnen schakelen wanneer dat nodig is.”
De samenwerking met onderaannemers en partners is cruciaal voor het succes van het project. Zo werken ze samen met Klaver technisch bedrijf voor de installaties, Holland Staal voor de staalconstructie, Vloertechniek voor de betonvloeren, Kempen Cladding voor de dak- en gevelbeplating, Akuflex voor de buitenkozijnen, Matex voor de bedrijfsdeuren en PW Bouwgroep voor de betonconstructies. Architect Woensdregt Holtz Architecten, constructeur Aveco de Bondt en directievoerder BBA zijn belangrijke partners in het bouwteam.
Expertise van K_Dekker
K_Dekker kan goed meedenken met de opdrachtgever en doorgronden wat de wens is. “Er dient veel grondwerk uitgevoerd te worden. Hiervoor gebruiken wij ons eigen personeel en materieel. Het geeft altijd een mooi plaatje wanneer er kranen draaien op je project van K_Dekker zelf,” vertelt Sijm. Deze praktische aanpak en het inzetten van eigen middelen dragen bij aan de efficiëntie en het succes van het project.
Terwijl het bouwproces zijn weg vervolgt, blijft Sijm optimistisch over de toekomst. “We weten welke uitdagingen we nog te wachten staan, maar met het team dat we hebben, komt het zeker goed. Het is prachtig om aan een project te werken dat zowel het historische karakter van het terrein behoudt als het klaarmaakt voor de toekomst.”
Het nieuwe treinmoderniseringscentrum zal een centrale rol spelen in het moderniseren van de NS-treinen, waardoor deze efficiënter en duurzamer ingezet kunnen worden. Met een praktische aanpak en een focus op samenwerking, lijkt K_Dekker op de goede weg te zijn om van het terrein in Haarlem een plek te maken waar treinen weer jarenlang onderhouden en gemoderniseerd kunnen worden.
Gerelateerde projecten
Meer projecten met deze kenmerken.