Nieuwbouw modulair onderstation (MOS)
Den Haag
In Den Haag Noord bouwt ProRail met K_Dekker aan een bijzonder project: het eerste onderstation van Nederland dat helemaal modulair en circulair is. Dit betekent dat het station uit losse onderdelen bestaat die hergebruikt kunnen worden, en dat het op een milieuvriendelijke manier wordt gebouwd. Samen met K_Dekker laat ProRail zien hoe je op een slimme en duurzame manier stations kunt maken.
Nieuwbouw modulair onderstation (MOS)
Innovatieve bouwmethode
De bouw van het onderstation begon in juni 2024. Uniek aan dit project is dat de modules volledig worden vervaardigd en voorzien van technische installaties in een werkplaats, voordat ze naar hun uiteindelijke locatie naast het spoor worden getransporteerd. Deze aanpak maakt het mogelijk om de techniek uitgebreid te testen in een gecontroleerde omgeving, wat de kwaliteit en betrouwbaarheid van het eindproduct waarborgt. De modulaire opzet biedt bovendien maximale flexibiliteit. De afzonderlijke modules kunnen eenvoudig worden aangepast, uitgebreid of verplaatst, afhankelijk van de technologische en operationele behoeften. Dankzij een doordacht ontwerp zijn de modules geschikt voor transport over de openbare weg zonder speciale vergunningen, wat de logistiek aanzienlijk vereenvoudigt.
Duurzaamheid en circulariteit
Het project draagt bij aan de ambities van ProRail om in 2050 volledig klimaatneutraal en circulair te opereren. De modules zijn zo ontworpen dat ze demontabel zijn, waardoor materialen gemakkelijk hergebruikt of gerecycled kunnen worden. Dit vermindert bouwafval en verlaagt de ecologische voetafdruk aanzienlijk. De focus op duurzaamheid en circulariteit zit in elke fase van het ontwerp en de bouw. Het projectteam heeft een open opdracht gekregen om de modules zo duurzaam, circulair en natuurinclusief mogelijk te maken. Dit resulteerde in een ontwerp dat niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook voldoet aan de lange termijn eisen van een veranderende spoorinfrastructuur.
Samenwerking en efficiƫntie
Een sleutel tot het succes van dit project is de nauwe samenwerking tussen ProRail en K_Dekker. Door vanaf de ontwerpfase alle disciplines nauw te betrekken, is een goede integratie van de modules gerealiseerd. Dit vermindert de kans op fouten tijdens de bouw en verhoogt de algehele efficiƫntie. Bovendien biedt de modulaire aanpak ruimte voor innovatie. Als pilotproject heeft het de mogelijkheid geboden om continu te leren en verbeteringen door te voeren. Hierdoor kan dit model in de toekomst breder worden toegepast binnen de spoorwegsector.
Toekomstige oplevering
De oplevering van het onderstation in Den Haag Noord staat gepland voor februari 2025. Met dit project zet ProRail niet alleen een stap richting een duurzamer spoorwegnet, maar legt het ook de basis voor verdere innovatie binnen de bouw van onderstations.
Gerelateerde projecten
Meer projecten met deze kenmerken.