De ingenieurs van Sophia Engineering hebben precies de afmetingen van de nieuwe bruggen berekend en uitgetekend. Vervolgens heeft K_Dekker de nieuwe kipbrug van staal en hout in de eigen staal- en timmerfabriek geproduceerd en ter plekke gemonteerd en verder afgebouwd.
Om de Allemanskerk tijdens het werk toegankelijk te houden, heeft K_Dekker een hulpbrug geplaatst. De draaibrug, inclusief onderstel en dek- en leuningwerk, is compleet vervangen. De nieuwe brug is in zijn geheel vanuit de werkplaats in Warmenhuizen naar Oudkarspel vervoerd en daar op zijn plaats gehesen. Ter plekke was het alleen nog een kwestie van uitbalanceren en afmonteren om de brug weer te laten draaien voor passerende boten.
Alleen het metselwerk van de 35 meter lange kade, het opmetselen van de sluiskolk, het plaatsen van nieuwe natuurstenen hoekblokken en naamplaatjes, herstel van de klinkerbestrating en de montage van twee (door K_Dekker gesponsorde) zitbankjes zijn in zijn geheel bij de kerk gedaan.