HOME | projecten | Stationshaven: unieke combinatie van wonen, werken en groen
PDF

Stationshaven: unieke combinatie van wonen, werken en groen

Heerhugowaard

In Heerhugowaard verrijst een nieuw, duurzaam project: Stationshaven. Dit ambitieuze bouwproject, dat K_Dekker uitvoert in samenwerking met De Geus Bouw, belooft een unieke combinatie van wonen, werken en groen te bieden in een stedelijke omgeving. Bas Pronk, van de afdeling werkverwerving bij K_Dekker, vertelt over de uitdagingen en bijzonderheden van dit project.


Heerhugowaard > 10.000.000 Stationskwadrant Heerhugowaard C.V.

Stationshaven: unieke combinatie van wonen, werken en groen

Omzet > 10.000.000
Contractvorm Array
Opdrachtgever Stationskwadrant Heerhugowaard C.V.
Architect Breddels Architecten
In realisatie
Locatie Heerhugowaard

Stationshaven is meer dan alleen een woningbouwproject. Het omvat de bouw van appartementen, een parkeergarage en commerciële ruimtes, alles gecombineerd met veel groen en een doordacht ontwerp van Breddels Architecten uit Heerhugowaard zelf. “Het bijzondere aan Stationshaven is het groene ontwerp,” vertelt Pronk. “Er is veel aandacht voor openbaar groen op het middenterrein, bovenop het dak van de parkeergarage, maar ook voor begroeiing op dakterrassen. Het is niet alleen een kwestie van verduurzaming, maar ook letterlijk van vergroening.” Het project beoogt een stedelijke oase te worden, waar natuur en architectuur elkaar aanvullen.

De omvang van het project

Wat het project uitdagend maakt, is de omvang ervan. Stationshaven omvat namelijk de bouw van meerdere appartementengebouwen, een parkeergarage en commerciële ruimtes. “Het is een groot project met een flinke schaal, wat zowel organisatorisch als bouwtechnisch complex is,” vertelt Pronk. “De omvang en de verschillende functies die we combineren maken het uitdagend, zeker op deze locatie vlakbij het station. Het vraagt veel coördinatie en samenwerking tussen verschillende disciplines, maar het maakt het ook juist interessant om aan te werken.”

Logistieke uitdagingen

De bouw van Stationshaven is ook een flinke logistieke uitdaging, mede door de locatie dicht bij het station van Heerhugowaard. “Het is een krappe bouwlocatie in een drukke omgeving, wat vraagt om een goede planning en logistieke oplossingen,” aldus Pronk. K_Dekker zet zoveel mogelijk lokale krachten in, wat niet alleen de logistiek vereenvoudigt, maar ook de betrokkenheid van de regio bij het project vergroot.

Klimaatadaptieve aanpak

Bijzonder is ook de klimaatadaptieve aanpak. Door het gebruik van groen op daken en gevels wordt regenwater opgevangen en vertraagd afgevoerd, wat helpt om wateroverlast te voorkomen. Daarnaast zorgen de collectieve dakterrassen, die door de Vereniging van Eigenaren worden beheerd, ervoor dat het groen behouden blijft en niet door individuele bewoners wordt veranderd. “We willen niet dat bewoners hun balkon vol tegels leggen, het moet echt een groen geheel blijven,” benadrukt Pronk.

Huidige status van het project

Stationshaven bevindt zich momenteel in de verkoopfase, waarbij al een groot deel van de woningen is gereserveerd. De daadwerkelijke bouw start zodra voldoende zekerheid over de verkoop is verkregen. Ook de sloop van bestaande opstallen op het terrein, die momenteel antikraak worden gebruikt, staat in de planning. “We willen pas beginnen met slopen als we zeker weten dat we kunnen doorbouwen,” vertelt Pronk. Hierbij moet ook rekening gehouden worden met milieuaspecten, zoals beschermde diersoorten die mogelijk aanwezig zijn.