HOME | projecten | Vernieuwing waterinstallatie emplacement station Den Helder
PDF

Vernieuwing waterinstallatie emplacement station Den Helder

Den Helder

De vervanging van 1800 meter verouderde waterleiding onder en tussen het spoor en de perrons van NS-station Den Helder moest gebeuren in een zeer krappe tijd. NS wilde niet meer dan twee weekends een buitendienststelling. Dat vereiste een slimme en creatieve aanpak.


Den Helder 16 december 2016 500.000 - 1.500.000 ProRail

Vernieuwing waterinstallatie emplacement station Den Helder

Omzet 500.000 - 1.500.000
Contractvorm Array
Opdrachtgever ProRail
Architect RoyalHaskoningDHV
Opleverdatum 16 december 2016
Gerealiseerd
Locatie Den Helder

Bij K_Dekker bedachten ze een tijdbesparend en kostenefficiënt plan om de 1800 meter verouderde waterleiding te vervangen. Tijd was misschien wel de belangrijkste horde: ProRail stelde twee weekenden beschikbaar. Om de oude, deels asbesthoudende, betoncement waterleidingen te vervangen door nieuwe thyleen buizen, besloot K_Dekker gebruik te maken van ‘pipecracking’. Een techniek waarbij de oude leiding met kracht gebroken of opengesneden wordt waarna er direct een nieuwe leiding wordt getrokken.

Om geen last te hebben van de relatief hoge grondwaterstand in Den Helder legde K_Dekker voor het werk een bronbemaling aan om de waterstand kunstmatig laag te houden. Tot slot werden de reizigers goed geïnformeerd over de twee weekenden waarin er geen treinen naar en vanaf Den Helder zouden rijden.

Al deze maatregelen hadden precies het gewenste effect: de waterleiding werd vervangen en buiten de twee weekends om reden de treinen gewoon op tijd. ProRail was te spreken over deze inventieve aanpak, en gaf aan dat ze bij zulke projecten bij voorkeur alleen aangeven dat iets moet gebeuren en niet hoe. Op die manier profiteren ze maximaal van de knowhow en expertise van de opdrachtnemer. Pipecracking dus.