“De ovonde van Langereis is een belangrijke stap voorwaarts in de structurele verkeersveiligheid”, zei gedeputeerde Elisabeth Post bij de opening in juni 2018. K_Dekker werkte samen met Dura Vermeer maandenlang aan het grote project, waarbij de doorgaande verkeersstromen en de veiligheid sleutelelementen waren.
Drie bruggen
Dankzij de ovale rotonde sluiten nu alle wegen overzichtelijk aan op de N241. Fietsers en verkeer uit de zijwegen kunnen veel beter de provinciale weg oversteken: een belangrijk winstpunt met het oog op de verkeersveiligheid. Bovendien bevordert de ovonde de doorstroming van het verkeer op de drukke A.C. de Graafweg. De ovonde bestaat feitelijk uit twee verkeersbruggen en een fietsbrug, en sluit mooi aan op de zijwegen Dijkweg en Langereis.
Communicatie op één
Door intensief met de omgeving te communiceren over het werk, de tijdelijke wegafsluitingen en de voortgang, was er bij omwonenden en weggebruikers veel begrip voor de hinder en de overlast. Mooi om te zien dat opdrachtgever en opdrachtnemers op dit vlak elkaar echt gevonden hadden. Via kranten, dorpsbladen en op een speciaal voor de ovonde opgetuigde Facebookpagina werd op een hele proactieve manier uitgelegd wat er op stapel stond en hoe het project vorderde. Sowieso werd het hele project in fases uitgevoerd om de overlast tot een minimum te beperken en de bereikbaarheid zo goed mogelijk te houden. De weg is gedurende de aanleg van de rotonde twee weekends volledig afgesloten geweest voor auto’s.
Postzegel
De veiligheid was een belangrijk item. Niet alleen wat het eindresultaat betrof, maar vooral ook tijdens het werk. Ook dat punt werd uitgebreid onder de aandacht gebracht bij de weggebruikers. Provincie en aannemers hielden gezamenlijke veiligheidsrondes en deden diverse kleine aanpassingen op het project zelf. Resultaat: nul ongevallen op het project. En dat terwijl de A.C. de Graafweg een behoorlijk drukke weg is en de bouwlocatie de reputatie had van ‘werken op een postzegel’.