Nieuwbouw marktboxen Waterloopplein
Amsterdam
Op het Waterlooplein in Amsterdam is het overdag altijd een drukke boel. Tot de marktkooplieden hun kramen sluiten: dan is het er tamelijk stil en donker. Ongunstig voor de openbare veiligheid. De opknapbeurt van het plein en de keuze voor nieuwe marktboxen moesten dus ook bijdragen aan de veiligheid op het plein. Bovendien moest het Waterlooplein een open, schone en hoogwaardige uitstraling krijgen, met een betere marktwerking.
Nieuwbouw marktboxen Waterloopplein
Dat de marktboxen robuust moesten worden met ledverlichting aan de buitenkant lag dan ook al snel vast. De nieuwe boxen zijn ontworpen door architectenbureau PUUUR. K_Dekker heeft, na een uitgebreide risico-inventarisatie en evaluatie, het ontwerp samen met de architect uitgewerkt. Op basis van de doelstellingen is er een compleet ontwerp uitgekomen. Daarna zijn de boxen geproduceerd door De Greeuw uit Wognum. De hydraulische luifel wordt elektrisch bestuurd met een afstandsbediening. De boxen zijn opgeleverd inclusief CE-markering. Elke box heeft een groendak en Raficlad panelen waarop authentieke Amsterdamse marktkreten zijn geprint: ‘Wie maakt me los’, ‘Twee augurkjes voor een duit’, ‘Bijna gratis’ en nog een hele trits. Dus ook als de markt dicht is, hoor je met een beetje fantasie de marktkooplieden roepen.
De hele mikmak
K_Dekker heeft in de periode van augustus tot november 2021 de 34 nieuwe marktboxen geplaatst op het Waterlooplein en die ter plaatse afgewerkt. Elke marktbox is 6 meter breed, 2,75 meter diep en 3 meter hoog. Ze staan verspreid over het plein in twee clusters van acht boxen, twee clusters van zes boxen en drie clusters van twee boxen. De clusters van twee staan langs het water. De plaatsing gebeurde in fases in verband met bestratingswerkzaamheden welke door derden zijn uitgevoerd.
In de eerste fase is de bestrating van het plein voor de nieuwe opslagboxen vervangen. De boxen zijn vervolgens geplaatst en helemaal klaargemaakt voor gebruik. De marktkooplieden zijn toen in één weekend verhuisd naar de nieuwe boxen. In de tweede fase is het andere deel van het plein aangepakt. Die fasering vergde een strakke afstemming tussen aannemers, leveranciers, gemeente en niet in de laatste plaats de marktkooplieden: zij wilden natuurlijk zo snel mogelijk weer aan de slag zodat het op het Waterlooplein weer business as usual zou zijn. Of, in goed Amsterdams, zodat ‘de hele mikmak’ gewoon weer lekker kon draaien.
Gerelateerde projecten
Meer projecten met deze kenmerken.