De werkzaamheden bestaan grotendeels uit het herstellen en reinigen van al het metselwerk en gevelschades. De dakbedekking wordt vervangen en er wordt dakisolatie aangebracht. Ook worden alle natuursteen afdekkers en de kozijnen hersteld of vervangen en komen er nieuwe toegangsdeuren naar de stationshal.
Het kubistische gebouw -naar een ontwerp van ir. H.G.J. Schelling- heeft door de jaren heen flink in moeten leveren in zijn verschijningsvorm. Beperkt en slecht onderhoud heeft ertoe geleid dat er sprake is van een lappendeken in de gevel. Ook zijn er veel (gevel) schades door problemen in de waterhuishouding, waardoor thermische uitzetting is ontstaan. Een grootschalige renovatie is daarom noodzakelijk.
Veiligheid en logistiek
Dit project is vooral een logistieke uitdaging. Het station blijft tijdens de werkzaamheden namelijk in gebruik. Om de overlast te beperken en de veiligheid voor de reizigers te garanderen wordt dit project in fases uitgevoerd. De meeste werkzaamheden vinden plaats buiten de looproutes van reizigers, zij zullen van deze werkzaamheden dan ook weinig overlast ondervinden. Daarnaast is ook de bouwplaats inrichting zeer beperkt, waardoor goed moet worden nagedacht over de logistieke aan- en afvoer. Steeds wordt een gedeelte van het station afgeschermd om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren.
Vorig jaar heeft K_Dekker dit station aan de binnenkant al flink opgeknapt: het stationsgebouw is verbouwd, er is een extra toegang naar perron 1 gemaakt en tevens zijn de fiets-parkeerplekken flink uitgebreid, is er een nieuwe wachtzone op perron 1 ingericht en de monumentale perronkap en gevel deels gerestaureerd. Daarnaast zijn op alle overige perrons ook installatietechnische werkzaamheden zoals verlichting en bewegwijzering vernieuwd.
Bijzonder aan dit project is dat de authentieke uitstraling van het monumentale station overal behouden blijft. De kenmerkende gevelstenen in en om het station en het perron zijn en worden ook weer toegepast in de nieuwe delen van het station. Het verschil met de bestaande bouw zal daarom nauwelijks te onderscheiden zijn.
Aanvullende opdracht
Recentelijk (januari 2023) is ook de laatste fase van dit project met succes opgeleverd: namelijk de restauratie van het interieur van de stationshal. Dit was de laatste fase van dit grootschalige renovatie project. ‘Na 4 jaar zijn we nu echt klaar’. Werkzaamheden in deze laatste fase bestonden uit het reinigen van het metselwerk, schilderwerk is uitgevoerd, er zijn diverse nieuwe daklichten geplaatst en glas is vervangen. De werkzaamheden zijn uitgevoerd in partnership met o.a. Pronk Bouw in Warmenhuizen, ToekomstGroep uit Andijk, schilderwerk is uitgevoerd door De Jongh Waardenburgh en reinigingswerkzaamheden zijn uitgevoerd door SuperLook.