HOME | projecten | Nieuwbouw opkomstgebouw metro Amstelveenseweg
PDF

Nieuwbouw opkomstgebouw metro Amstelveenseweg

Amsterdam

K_Dekker realiseerde in opdracht van Consortium Zuidplus een nieuw opkomstgebouw metro welke binnen het project een onderdeel uitmaakt van een meerjarenplan van Zuidasdok, een project van Rijkswaterstaat, Prorail en gemeente Amsterdam. Het opkomstgebouw wordt de nieuwe accommodatie waar bestuurders van het GVB hun diensten beginnen en eindigen. In het gebouw zijn onder meer een kantine, kantoor en vergaderruimte aanwezig.


Amsterdam 31 juli 2019 500.000 - 1.500.000 Consortium Zuidplus

Nieuwbouw opkomstgebouw metro Amstelveenseweg

Omzet 500.000 - 1.500.000
Contractvorm Array
Opdrachtgever Consortium Zuidplus
Opleverdatum 31 juli 2019
Gerealiseerd
Locatie Amsterdam

In opdracht van Zuidasdok (Rijkswaterstaat, Prorail, gemeente Amsterdam) werkt het consortium Zuidplus aan het project Zuidasdok. Zuidasdok omvat de verbreding en het deels ondergronds brengen van de Rijksweg A10, het uitbreiden en vernieuwen van Station Amsterdam Zuid en de herinrichting van de knooppunten Amstel en de Nieuwe meer. Het consortium Zuidplus wordt gevormd door Fluor, Hochtief en Heijmans. K_Dekker realiseerde in opdracht van Zuidplus een nieuw opkomstgebouw metro welke binnen het project een onderdeel uitmaakt van het groter geheel.

De uitwerking heeft de vorm van een metrostel en heeft een geanodiseerde aluminiumplaat met profilering als afwerking. Het dak is als groen dak uitgewerkt en draagt bij aan het tegengaan van (te) snelle opwarming van het lichte gebouw. Het gebouw gaat plaats bieden aan metrochauffeurs en schoonmakers van de metro’s en het huidige station Amstelveenseweg. Het gebouw bevindt zich in de directe nabijheid van het opstelterrein metro’s.

Logistieke uitdaging

Het opkomstgebouw metro is gerealiseerd op een logistiek lastige positie tussen de metrosporen direct grenzend aan het metro station Amstelveenseweg. Ten gevolge van de logistiek lastige positie is het gebouw modulair ontworpen (in 2 delen) en is het gebouw voor opgebouwd op de Vivaldi locatie ter hoogte van afrit Rai tussen de rijksweg A10 en binnen het project gebied. Doordat het gebouw modulair  is, was het mogelijk om met minder bewerkingen op de definitieve eindlocatie Amstelveenseweg, het gebouw gerealiseerd te krijgen.

Wanneer de beide modules gereed waren, werden met behulp van een afsluiting van rijksweg A10 en een nachtelijke buitendienststelling van het GVB metronet, de beide modules per dieplader getransporteerd over de A10 naar positie van het Amstelveenseweg metrostation. Aldaar aangekomen hijsten 2 grote telekranen de beide modules vanaf de A10 naar de definitieve eindpositie tussen de metrosporen.

Afbouw

De modules werden gekoppeld en het restant afbouw kon worden gerealiseerd tot de definitieve oplevering. Het Opkomstgebouw Metro is na koppeling van de 2 beide modules, circa 30m lang en 5m breed en heeft een staalconstructie die afdraagt op een fundering op staal bestaande uit een betonnen ringbalk van samengestelde “lego” blokken.

De “lego” blokken zijn per vrachtwagen aangevoerd naar het Vivaldi terrein en zijn met spoormaterieel vanaf het voorbouw terrein, over het GVB metronet , in de weken voorafgaand aan het hijswerk, in de nacht naar de eindlocatie Amstelveenseweg getransporteerd. Aldaar heeft K_Dekker het grondwerk en de fundering op staal, basis voor het opkomstgebouw metro, uitgevoerd. Een fundering op staal is hier mogelijk gebleken doordat de locatie van het gebouw tussen de sporen, op een zandlichaam, op circa 6 meter plus NAP is gelegen.

_Nieuws over dit project

Nachtelijke verhuizing casco gebouw over A10 en spoor

Afgelopen week heeft K_Dekker een succesvolle “verhuizing” achter de rug tijdens een nachtelijke afsluiting van de A10 en een buitendienststelling van het spoor. In twee delen is een opkomstgebouw...
Lees verder