Nieuwbouw verkeerscentrale
Amsterdam
De huidige verkeerscentrale Amsterdam stamt uit 1968 en is sterk verouderd. Om de groei van de stad en het daarbij horende verkeer in goede banen te kunnen blijven leiden, bouwt K_Dekker in opdracht van de gemeente op een andere locatie in de stad een nieuwe verkeerscentrale. Dat grotendeels uit CLT en gelamineerd hout opgetrokken gebouw bestaat uit kantoorruimten, een bediencentrale voor de wegtunnels en het verkeersmanagement, server- en vergaderruimtes en een inpandige parkeergarage.
Nieuwbouw verkeerscentrale
Vanuit het gebouw van de verkeerscentrale Amsterdam houden verkeersleiders het verkeer in de stad 24 uur per dag in de gaten. Ook worden vanuit dit gebouw de Amsterdamse wegtunnels bediend. De centrale vormt de verbindende schakel in een enorm netwerk van installaties en systemen, maar is meer dan een halve eeuw oud en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. K_Dekker heeft de opdracht gegund gekregen voor een volledig nieuwe centrale op een andere plek in de stad.
Kloppend hart
“Vooral de gevel en de installaties zijn uitdagend aan deze nieuwbouw”, legt projectleider Wil Pronk van K_Dekker uit. “Het gebouw van drie verdiepingen krijgt een hele vlakke gevel met strenge eisen vanuit de welstandscommissie. Bovendien bestaat wel 70 procent van de constructie uit CLT-hout, ook de kolommen. Verder zijn er eisen aan de duurzaamheid gesteld, wat gevolgen heeft voor onder andere de kanaalplaatvloeren.” Omdat de verkeerscentrale na oplevering het kloppend hart van belangrijke Amsterdamse infrastructuur is, waar verkeersleiders onder de beste omstandigheden hun werk moeten kunnen doen, zijn de installaties een belangrijk onderdeel van het gebouw. De E- en W-gebouwinstallaties worden uitgevoerd door Equans West Nederland.
De vernieuwing is niet eenvoudig: veel verschillende systemen, processen en afdelingen komen samen in de verkeerscentrale en zijn niet los van elkaar te zien. Daarnaast gaat het om een cruciaal proces voor de stad. De tunnels en het verkeersmanagement dragen eraan bij dat het verkeer in de stad in beweging blijft.
Uitvoeringsontwerpen
Naast de nieuwbouw heeft K_Dekker ook getekend voor de voorbereidende werkzaamheden zoals het grondwerk, een sanering en het maken van alle uitvoeringsontwerpen, uitgewerkt in BIM. Ook de vaste inrichting en de terreininrichting worden door K_Dekker uitgevoerd. In januari 2024 is begonnen met de heiwerkzaamheden. Pronk: “Voor ons als aannemer een bijzonder moment waar ons hart sneller van gaat kloppen. Na een stevige en gedegen voorbereiding begint het bouwen dan echt.”
In 2025 staat er dan een fonkelnieuw gebouw dat aan de laatste (duurzaamheids)eisen voldoet en waar het voor verkeersleiders prettig en gezond werken is. Op de krappe bouwplaats realiseert K_Dekker ook nog een fietsenstalling met plaats voor afvalcontainers, een noodstroomaggregaat voor het naastgelegen GVB en transformatoren van Liander.
Gerelateerde projecten
Meer projecten met deze kenmerken.