In het was- en zandvulgebouw gebeurt precies wat de naam doet vermoeden: de trams worden er gewassen en gevuld met zand. Dat laatste is zodat de trambestuurder bij het remmen wat zand tussen wiel en rails kan laten vallen als antislip, wat de remcapaciteit van de trams verbetert.
Het was- en zandvulgebouw bestaat uit twee hallen die over het spoor heen staan, met langs de zijkant nog een zogenaamde facilitaire strook waarin kantoren, technische ruimtes en verblijfruimtes komen voor de trambestuurders. Het geheel is een staalconstructie met stalen dak- en wandbekleding, voorzien van lichtstraten en een op maat gemaakte aluminium afwerking aan de voor- en achterzijde. De wanden zijn een doos-in-doos-constructie: ook de binnenkant van de hal wordt volledig afgewerkt met stalen bekleding. Verder komen er zowel voor als achter vliesgevels met vouwdeuren.
Omdat het volledige plan in BIM 3D is uitgewerkt, verwachtte het team een zo kort mogelijke bouwtijd. Belangrijk, want zodra de bovenleiding onder spanning wordt gezet, mag de aannemer om veiligheidsredenen niet meer boven drie meter werken en dat moment wilde K_Dekker voor zijn. hierna zijn alleen nog wat laatste afrondende werkzaamheden uitgevoerd, zoals schilderwerk aan de facilitaire ruimtes, maar dat kon veilig uitgevoerd worden.