IN GOEDE (SPOOR)BANEN
Reizigersvervoer per spoor groeit als gevolg van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Om die reden zijn in Amsterdam extra opstelemplacementen nodig om de treinen te kunnen parkeren als ze niet in gebruik zijn. K_Dekker heeft het bestaande emplacement in het Westelijk Havengebied van Amsterdam bij station Sloterdijk uitgebreid voor de aanleg van extra opstelsporen. Er komt extra ruimte voor 110 reizigerswagons.
K_Dekker tekende voor het ontwerp en de realisatie van grondwerk, de drainage én de diverse kunstwerken, waaronder een brug over het bestaande koelwaterkanaal die plaats moet bieden aan vier treinsporen en twee calamiteitenwegen. De andere kunstwerken zijn twee grote overkluizingen: bruggen over grote kabel- en leidingtracés.
GRONDWERK
Op emplacement Westhaven gaat het om grote getallen. Het werkgebied heeft om te beginnen een oppervlakte van maar liefst 126.500 m2. De hoeveelheid grondwerk is dan ook serieus: er wordt 122.000 m3 ontgraven, ruim 106.000 m3 aangevuld en in totaal ruim 60.000 m3 grond afgevoerd. Belangrijk deel van het werk is de aanleg van bijna 12000 meter drainage, het realiseren van de cunetten voor de sporen en de voorbelasting van de spoorvakken.
PLANNING
Dit betekent voor het werk in Westhaven dan ook volop uitdaging voor de eigen experts van de afdeling Grond-, Weg- en Waterbouw. En ook qua planning en coördinatie haalt K_Dekker alles uit de kast. Vattenfall is op hetzelfde terrein en in dezelfde periode namelijk bezig met de bouw van een aantal windmolens – K_Dekker coördineert en stroomlijnt alle werkzaamheden op het terrein – zodat de verschillende partijen met alle raakvlakken elkaar niet in de weg zitten. Bovendien maakt K_Dekker zoveel mogelijk gebruik van eigen (hybride) graafmachines en andere benodigde machines. Ideaal met het oog op de efficiency en de planning.