De liften zijn een belangrijke verbetering van het nieuwe station. Aan beide zijden is nu een lift die toegang verleend aan het perron. Ook het tunneltje onder het spoor door is flink aangepakt. Met veel licht zijn de zichtlijnen verbeterd, waardoor dit een veiliger gevoel geeft.
Duurzaam station
Het oude stationsgebouw is volledig afgebroken en herbouwd. Het station is open en transparant ingericht, met veel (led) licht. Een duurzame oplossing en een verbetering voor de veiligheid. Op het dak van het perron liggen 170 zonnepanelen, waardoor het station bijna volledig energieneutraal is. Veel bouw- en sloopafval en materiaal is hergebruikt. K_Dekker heeft voor het ontwerp architectenbureau Venhoeven CS ingeschakeld, die ook het nieuwe station Alkmaar CS heeft ontworpen. De knipoog naar Alkmaar CS valt niet over het hoofd te zien, Alkmaar Noord wordt ook wel het kleine zusje van Alkmaar CS genoemd.
Materiaal hergebruiken
Bij de sloop van het station is heel wat puin afgevoerd. Maar liefst vier grote containers zijn met puin gevuld. Verder kwamen er drie containers vol met oude metalen en drie containers met herbruikbaar bouwmateriaal van dit project. De metalen worden omgesmolten en krijgen een nieuw leven. Metselpuin en betonpuin gaat dienst doen als onderlaag voor wegverhardingen. Bouw- en sloopafval wordt gesorteerd en zoveel mogelijk hergebruikt. Hout krijgt een nieuw bestaan als spaanplaat en pallets. En kunststoffen zijn te gebruiken voor het maken van prullenbakken.
Stroom en warmte van afval
Het afval dat na het sorteren niet geschikt was voor hergebruik, ging naar een Afval Energie Centrale. Met de warmte die vrijkomt bij de verwerking van dit afval wordt stroom opgewekt. Ook wordt restwarmte gebruikt om bijvoorbeeld scholen, kassen en woonwijken te verwarmen. Het oude meubilair uit de wachtruimtes opgeknapt en opnieuw geplaatst op andere stations.